مجمع ملی لیبی یکشنبه شب یعنی یک هفته پس از برکناری مصطفی ابوشاقور که نتوانسته بود نمایندگان این مجمع را در خصوص ترکیب دولت خود مجاب کند، نخست وزیر جدیدی انتخاب خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، دویست عضو کنگره ملی عمومی قرار است بین دو نامزد مستقل یعنی علی زیدان از مخالفان سابق حکومت معمر قذافی و محمد الحراری وزیر مدیریت محلی، یکی را به عنوان نخست وزیر لیبی انتخاب کند.

دو نامزد یکشنبه برنامه های خود را در برابر اعضای مجمع ملی پیش از نشست پرسش و پاسخ که به طور مستقیم از تلویزیون لیبی پخش شد، ارائه کردند.

علی زیدان از مخالفان سابق افراطی معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی حمایت ائتلاف نیروهای ملی ( لیبرال) را به دست آورده است.

این دیپلمات حرفه ای در سال هزار و نهصد و هشتاد در زمانی که به عنوان سفیر لیبی در هند خدمت می کرد از حکومت معمر قذافی جدا شد. او بیش از سی سال را در تبعید گذارند.

او به جبهه نجات ملی لیبی پیوسته بود و سپس از این جبهه خارج شد و از ژنو به دفاع از حقوق بشر در لیبی مشغول شد. جبهه نجات ملی لیبی تشکلی بود که مخالفان در تبعید حکومت سابق را در بر می گرفت.

حراری ، دانشگاهی پنجاه و شش ساله نیز به نوبه خود قرار است حمایت اسلام‌گرایان حزب عدالت و سازندگی را که منشعب از اخوان المسلمین است، به دست آورد.

 ائتلاف نیروهای ملی تحت رهبری محمود جبریل ، ائتلافی از احزاب لیبرال تحت رهبری معماران قیام سال دو هزار و یازده علیه قذافی، سی و نه کرسی از مجموع هشتاد کرسی اختصاص یافته به احزاب سیاسی را در اختیار دارد.

حزب عدالت و سازندگی ، دومین حزب سیاسی کنگره با 17 کرسی است.

صدو بیست کرسی باقی‌مانده در اختیار نامزدهای مستقل با اعتقادات مختلف است.

این رای گیری یک هفته پس از برکناری مصطفی ابوشاقور نخست وزیر منتخب در مجمع ملی صورت می گیرد. مجمع ملی دوبار ترکیب دولتی را که او پیشنهاد کرده بود ، رد کرد.

به گفته ابوشاقور ، علت برکناری او، مخالفت با پذیرش درخواست های حزب عدالت و سازندگی و حزب ائتلاف نیروهای ملی بود.
برچسب ها: لیبی ، نخست ، وزیر ، جدید ، کابینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار