سرپرست اداره كل انتقال خون كهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان پس از خراسان جنوبی رتبه دوم میزان رشد اهدای خون را در كشور دارد.

دكتر 'سعید سیاری' در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: سالانه بیش از 33 هزار واحد خون از طریق پایگاه های انتقال خون شهرستان های هفت گانه كهگیلویه و بویراحمد جمع آوری می شود كه این امر در كسب رتبه دوم كشوری تاثیر بسزایی داشته است.
وی با اشاره به اینكه در شش ماه اول امسال 13 هزار واحد خون در كهگیلویه و بویراحمد اهدا شد، بیان كرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 18 درصد افزایش داشته است.
سیاری اظهار داشت: بیشترین افراد اهداكننده خون در كهگیلویه و بویراحمد را گروه خونی O+ و كمترین آنها را نیز AB- تشكیل می دهد كه نیاز به گروه های خونی منفی بیش از سایر گروه ها است.
وی با بیان اینكه بیشترین افراد اهداكننده خون در كهگیلویه و بویراحمد جوانان است، عنوان كرد: بانوان این استان نسبت به بانوان سایر استان ها استقبال كمتری از اهدای خون دارند.
سیاری اهدای خون در كهگیلویه و بویراحمد را مطلوب ارزیابی كرد و ابراز داشت: تمام خون مورد نیاز مراكز درمانی این استان تامین می شود و نیازی به واردات خون از استان های همجوار نیست.
وی افزود: تمام خون اهدایی جمع آوری شده در كهگیلویه و بویراحمد بر حسب نوع كیسه به فرآورده هایی شامل پلاكت، پلاسما، كرایو، گلبول قرمز متراكم و گلبول قرمز كملوكوسایت تبدیل شده و به استان های فارس، خوزستان و هرمزگان ارسال می شود.
سیاری با اشاره به اینكه بیماران تالاسمی كهگیلویه و بویراحمد زیر پوشش فرآورده های گلبول قرمز كملوكوسایت قرار دارند، گفت: از هر سه نفر یك نفر در طول عمر خود به خون و فرآورده های خونی نیاز پیدا می كنند.
وی بیان كرد: ادامه حیات بیماران تالاسمی و هموفیلی وابسنگی كاملی به فرآورده های خونی دارد كه تنها راه تامین خون و فرآورده های خونی این بیماران نیز اهدای خون سالم است.
سیاری كمبود اعتبار، فضای فیزیكی نامناسب، كمبود پزشك و نیروی متخصص در شهرستان های كهگیلویه، گچساران و بویراحمد را از مشكلات عمده اداره كل انتقال خون كهگیلویه و بویراحمد اعلام كرد.
وی اظهار داشت: در شهرستان كهگیلویه بخشی از بیمارستان امام خمینی (ره) برای خون گیری از افراد اهداكننده در نظر گرفته شده كه برای این كار مناسب نیست و تاكنون نارضایتی هایی از سوی مردم را بدنبال داشته است.
سیاری عنوان كرد: در دور سوم سفر رییس جمهوری و اعضای هیات دولت به كهگیلویه و بویراحمد كار مطالعاتی ساخت پایگاه انتقال خون كهگیلویه و بویراحمد به تصویب رسید و در كمیسیون ماده 215 نیز مصوب شد كه به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار مورد نیاز تاكنون اجرایی نشده است.
وی ابراز داشت: از آنجا كه انتقال خون یك نهاد عام المنفعه بوده و بسیاری از فرآیندهای تبدیل خون به فرآورده های خونی هزینه بردار است اعتبارات فعلی جوابگوی نیازهای موجود نیست.
سیاری افزود: اداره كل انتقال خون كهگیلویه و بویراحمد سال گذشته موفق به دریافت گواهینامه ISO 9002 ویرایش 2008 شد كه از افتخارات مهم این نهاد خدمت رسان محسوب می شود./س
برچسب ها: اهدای ، خون ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.