کارشناس سلامت روان دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: تلویزیون یک دانشگاه عظیم است که تاثیر کوتاه‌مدت و بلند مدت مثبت و منفی دارد و از طریق آن می‌توان جامعه ‌را هدایت و آموزش‌های لازم را به کودکان و نوجوانان بدهیم.

سوسن رفیعی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد  افزود: رسانه‌های جمعی و فن‌آوری‌های جدید بیشترین تاثیر را بر سلامت روان کودکان و نوجوانان دارند.

وی اظهار کرد: تلویزیون به‌عنوان یکی از تاثیر‌گذار‌ترین عناصر زمان در شکل‌گیری رفتار، عقاید، عواطف و روابط فردی اجتماعی نقش مهمی دارد.

کارشناس سلامت روان دانشکده علوم پزشکی نیشابور با اشاره به جنبه‌های منفی تلویزیون عنوان کرد: در بسیاری از بررسی‌ها خشونت تاثیر بسیاری بر افکار و عقاید کودکان دارد و همچنین مسئله خودکشی و کاهش تمرکز کودکان از دیگر آثار مخرب تلویزیون است.

رفیعی ادامه داد: رایانه و اینترنت علاوه بر جنبه تفریحی در بخش آموزشی نیز تاثیر‌گذار است و همچنین بیشترین خدمات اطلاعاتی را ارائه می‌دهد.

وی گفت: رسانه‌ها با سلامت روان انسان ارتباطی تنگاتنگ دارند و همان‌گونه که قادرند فشار روانی شدیدی بر آدمی وارد کنند، می توانند آنها را نیز از استرس‌ها دور و به آرامش برسانند.

کارشناس سلامت روان دانشکده علوم پزشکی نیشابور اظهار کرد: نقش خانواده‌ها در کمک به کودکان در فهم و درک آنچه در تلویزیون می‌بینند، تبادل‌نظر با کودکان در رابطه با برنامه‌های تلویزیون و محدود کردن تعداد ساعات تماشای تلویزیون از راه‌های کاستن خطرات تلویزیون است.

رفیعی توضیح داد: پیشرفت رسانه‌ها سبب دگرگونی روش‌های آموزشی شده و باید با ایده‌ها و امکانات نوین همگام شد. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.