مدیر مرکز مطالعات حقوقی قاهره مصر گفت: باوجود اینکه عربستان سعودی از جمله اولین امضاکنندگان اعلامیه جهانی حقوق بشر بود؛ اما در سیاستهای خود این اعلامیه را بویژه در برهه اخیر نادیده گرفته و انکار کرده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛  احمد مهران تصریح کرد: عربستان از بارزترین امضا کنندگان معاهده بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که حقوق زیادی از جمله حق آزادی بیان و اندیشه، تردد و برگزاری تظاهرات را به انسان می دهد و نمی توان فرد را از این حقوق محروم کرد؛ اما مقام های سعودی به طور تئوری معاهده یاد شده را امضا کرده و عملا در قاموس آنان جایی ندارد.

وی تصریح کرد: مسئولان سعودی در برهه اخیر عادت کرده اند جلوی هرگونه تلاش برای اجرای اصلاحات را بگیرند و از برخورداری شهروندان از حقوق مدنی و سیاسی خود در آزادی بیان و اندیشه و برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز ضد دولتی جلوگیری کنند؛ اعتراض هایی که تاکید بر نقش شهروندان در اداره کشور و جامعه و اصلاح آن است.

مهران گفت: عربستان درحال حاضر ضمن نادیده گرفتن حق شکایت و محاکمه متهم در پیشگاه قاضی و دادگاه صالحه براساس احکام قانون ، سیاست خاصی در ارعاب و متهم کردن افراد به خیانت دنبال می کند که این امر با مفاد معاهده و اعلامیه های بین المللی در تضاد است.

وی با اشاره به برخورد دوگانه سازمان ملل و شورای امنیت با مقوله نقض حقوق بشر علیه ملت ها در کشورهای مختلف از جمله عربستان تصریح کرد: رسالت سازمان ها و نهادهای بشردوستانه سیاسی شده است به گونه ای که در خدمت منافع قدرتمندان در آمده اند ؛ لذا روابط سیاسی بین عربستان و برخی قدرتهای بزرگ مانع از اتخاذ اقدامات بین المللی علیه نقض حقوق بشر در این کشور می شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار