برای 31روستای هدف در کشور اعتباری بالغ بر 120 میلیارد تومان هزینه شده است همچنین برای 120 روستای دیگر اعتباری نزدیک به 360 میلیارد تومان برآورد شده است که با اضافه شدن این تعداد آمار روستاهای هدف به 151 روستا خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،منوچهر جهانیان معاون گردشگری کشور در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این مطلب گفت:   سال 2012 از سوی سازمان جهانی جهانگردی به نام گردشگری و انرژی پایدار، تقویت توسعه پایدار  نامگذاری شده و تا سال 2030 ادامه دارد و ما هم به سازمان جهانی جهانگردی پیشنهاد دادیم که سال 2014 به عنوان گردشگری جاده ابریشم نامگذاری شود و ششم مهر ماه - روز جهانی جهانگردی است و کشورهای مختلف با برگزاری جشنواره ها و همایش ها این روز را گرامی می دارند و در کشور ما این ایام در طول یک هفته برگزار می شود.

وی تصریح کرد: ایام نامگذاری شده در طول هفته با این عنوان ها گردشگری؛ میراث طبیعی و انر‍ژی پایدار، گردشگری میراث معنوی تمدن ایرانی اسلامی، گردشگری، رسانه و آموزش،گردشگری؛ سرمایه ملی جایگزین درآمدهای نفت، گردشگری، سرمایه گذاری، رونق و شکوفایی اقتصادی، گردشگری، استانداردسازی، ارتقای کیفیت خدمات، گردشگری؛ هنر ماندگار، مفاخر ایرانی نامگذاری شده است همچنین برنامه هایی را در سراسر کشور برنامه ریزی کردیم برای شروع هفته گردشگری با حضور فعالان عرصه گردشگری به مرقد مطهر امام (ره) رفتیم و تجدید بیعت با مقام معظم رهبری داشتیم تا در خصوص این صنعت ارزآور و اشتغال زا گفتگو هایی داشته باشیم.

جهانیان استقبال از مسافران در فرودگاه امام خمینی و بازدید رایگان مردم از موزه ها، کاخ موزه ، برگزاری نمایشگاهها و جشنواره ها و آشنایی مردم با اقوام مختلف، آداب و رسوم، آشنایی با صنایع دستی و سوغات استان ها و چونگی ارائه خدمات به مسافران که بصورت نمادین برگزار شد را از جمله برنامه های هفته گردشگری ذکر کرد و افزود: در هفته گردشگری برای نخستین بار دفاتر خدماتی پکیج های خود را با تخفیف 50 درصد به مردم ارائه کردند تا جاییکه 90 درصد تورهایشان را فروختند در این روز نمایشگاه اقوام ایرانی در مجموعه سعدآباد افتتاح شد، ضمن آنکه با آغاز هفته گردشگری، تورهای رایگان استانگردی در هر استان برپا و شرکت های خدمات مسافرتی نیز تخفیف های 10 تا 15 درصدی در تورهای خود اعمال کردند.

وی از شناسایی و انتخاب 120 روستای هدف گردشگری خبر داد و افزود: پیش از این 31 روستای هدف گردشگری انتخاب و با همکاری نهادهای مرتبط از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، دفتر توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اقدامات لازم برای توسعه زیرساخت های گردشگری در این روستاها انجام شده است که برای این 31روستا اعتباری بالغ بر 120 میلیارد تومان هزینه شده است همچنین برای 120 روستای دیگر اعتباری نزدیک به 360 میلیارد تومان برآورد شده است امیدواریم با تامین اعتبار از طریق اعتبارات ملی و استانی بتوانیم به اهداف مورد نظر برسیم.
 
معاون گردشگری تاکید کرد: با توجه اینکه جاذبه های توریستی در روستاها و مناطق مورد استقبال گردشگران در دنیا قرار گرفته در همین راستا سازمان جهانی جهانگردی پیش بینی کرده تا سال 2020 بیش از نیمی از گردشگران را بخود اختصاص دهد در حال حاضر حدود 983 میلیون نفر در جهان از جاذبه های توریستی روستایی بازدید کردند.

 جهانیان اظهار داشت: گردشگری یک سازمان فرابخشی و فراسازمانی است که با کمک کلیه سازمان ها و نهادها فعالیت می کند بنابراین با اتحاد بخش خصوصی و دولتی توانسته موفقیت هایی را کسب کند.

وی با بیان اینکه بازدید از موزه ها و کاخ موزه با استقبال بی نظیر مردم روبه رو بوده گفت: حدود یک میلیون 385 هزار نفر در روز دوم هفته گردشگری از موزه ها بازدید به عمل آوردند تا جاییکه با رشد 90 در مواجه شد.

 معاون گردشگر تاکید کرد: سفر نباید محدود به ایام نوروز و روزهای تعطیلی باشد باید فرهنگ سفر در بین مردم نهادینه شود تا مردم در روزهای دیگر نیز به سفر بپردازند در حال حاضر در بحث سفرهای داخلی از رونق خاصی برخوردار هستیم سفرهای تابستانه  در آژانس ها و نمایشگاه با تخفیف  10 تا 50 درصدی به مردم ارائه خدمات می کردند.

وی در خصوص گردشگری دریایی گفت: در حال حاضر گردشگری دریایی در کشور از رشد بالای 30درصدی برخوردار است بطوریکه در این راستا برای سالم سازی و احداث سرویس های بهداشتی و راه اندازی مجموعه گردشگری 11 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است و ایجاد کمپینگ های دائمی در شمال و جنوب از اولویت اصلی سازمان گردشگری است.

معاون گردشگری در خصوص قیمت اماکن اقامتی افزود: قیمت ها بستگی به نوع خدمات ارائه شده از سوی مراکز اقامتی است و امسال هیچ گونه افزایش قیمت در مراکز اقامتی و خدماتی نداشتیم قیمت مشخص است مردم باید با آگاهی و شناخت باید از خدمات مراکز خدماتی و مسافرتی استفاده کنند اگر کسی با قیمتی مواجه شود که بیشتر از آنچه که خود سازمان معرفی کرده می تواند با مراجعه به معاونت گردشگری شکایت کند تا این سازمان رسیدگی کند.

جهانیان تاکید کرد:در ایام تعطیلات تابستان 85 آژانس به دلیل رعایت نکردن نرخ ها، ارائه خدمات مناسب تعطیل شدند نظارت بصورت مستمر براین واحدها صورت می گیرد از 3733 آژانس در کشور نزدیک 500 آژانس تعطیل یا تعلیق از ارائه خدمات شدند.

وی اظهار داشت: برای این که فرهنگ سفر در بین مردم نهادینه شود باید فرهنگ ساری اصولی صورت گیرد تا فرهنگ سفر در سبد خانوارها قرار گیرد به همین منظور صدا و سیما، رسانه ها و مطبوعات با ارئه خدمات و اطلاع رسانی دقیق و سالم و تبلیغات در جهت آشنا سازی تورها و مراکز گردشگری می تواند به این امر خطیر کمک کرده تا زمینه برای شکوفایی صنعت گردشگری که به عنوان یک صنعت درآمدزا و اشتغال زار فراهم شود.

وی با بیان اینکه در سفرهای نوروزی حدود 66 میلیون نفر به مسافرت رفتند که رشد 88 درصد را در کشور نشان می دهد گفت: یکسری مناطق بکر و ناشناخته در کشور وجود دارد که رسانه و مطبوعات می توانند با کمک بخش خصوصی و دفاتر خدماتی این مناطق ناشناخته را برای مردم و توریست ها معرفی کنند.

جهانیان تصریح کرد: ساماندهی دفاتر خدماتی را در اولویت کاری قرار دادیم متاسفانه شاید امروزه در ایام پیک سفر 6 درصد مردم با تورها سفر کنند باید اطلاع رسانی در خصوص ارائه خدمات بهینه در باره تورها صورت گیرد کیفیت تورها و خدماتی که به مسافران داده می شود از طریق وب سایت دفاتر خدماتی به گردشگران اطلاع رسانی می شود مردم می تواند به این سایت مراجعه کنند و در هنگام صدور مجوز دفاتر خدماتی موظف هستند تمامی قراردادها و ارائه خدمات را در سامانه قرار دهند.

وی اظهار داشت: تمامی تلاش ما براین است که سفرهای ارزان قیمت را برای مردم در کشور فراهم کنیم در حال حاضر بحث سفرکارت ملی را برای رفاه کارکنان دستگاههای اجرایی صادر می کنیم با این کارت از 5 درصد تسهیلات بهرمند می شوند.

معاون گردشگری کشور خاطر نشان کرد: سایت اینترنتی tourizemiran.ir به 12 زبان دنیا در هفته گردشگری را در کشور راه اندازی کردیم تا هموطنان داخلی و خارجی با مراجعه به این سایت با مکان های توریستی و گردشگری کشور آشنا شود.

گزارش: حبیبه رحیمیان
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار