برنامه پزشك خانواده جزء سياست هاي كلي نظام است و در حال حاضر در قانون برنامه پنج ساله چهارم و همچنين پنج ساله پنجم وجود دارد كه جزء وظايف دولت و وزارت بهداشت و درمان است كه بايد آن را اجرا كنند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دكتر اميدوار رضايي،‌ رئيس سابق كميسيون بهداشت و درمان مجلس ضمن بیان این مطلب افزود: برنامه پزشك خانواده يك برنامه همه جانبه است كه نظام سلامت بر آن استوار است، به  بيان ديگر محور نظام سلامت پزشك خانواده است.

دكتر اميدوار رضايي افزود: برنامه ريزي آموزشي تربيتي بايد جزء اولويت هاي وزارت بهداشت در برنامه پزشك خانواده باشد.

رئيس بيمارستان لقمان تهران با بيان اين مطلب كه اولين كاري كه براي برنامه پزشك خانواده بايد صورت پذيرد برنامه ريزي آموزشي تربيتي است، افزود: وزارت بهداشت بايد تمام همت خود را در اين جهت بگذارد كه پزشك خانواده همراه با تيم خود از ابتداي ورود به دانشگاه براساس نياز سلامت كل كشور تربيت شوند.

وي ادامه داد: بايد براساس نياز سنجي هايي كه صورت گرفته و در راستاي برنامه پزشك خانواده تعدادي از رشته هاي مختلف مورد نياز تربيت و آموزش داده شوند، آموزشهاي عملي ببينند و با حضور در روستاهايي كه بعدا بايد به عنوان پزشك در آنجا مسؤليت بپذيرند تجارب لازم راكسب كنند تا بتوانند در آينده در لباس پزشك خانواده وارد عمل شوند.

اين نماينده سابق مجلس خاطرنشان ساخت: متاسفانه اين تعداد نیروی مورد نياز هنوز تربيت و آموزش نديده اند و اين مطلب يعني عدم تربيت صحيح و كامل پزشكان از نظر كمي  و كيفي، يكي از چالشهاي جدي در برنامه پزشك خانواده است.

دكتر رضايي افزود: اساس برنامه پزشك خانواده بر پيشگيري است و بايد پزشكان عمومي كه تاكنون بر محور درمان تربيت شده اند به گونه اي آموزش داده شوند كه بتوانند مبناي كار خود را بر پيشگيري قرار دهند.

 وي با اشاره به منابع مالي پايدار به عنوان يكي ديگر از نيازهاي اساسي برنامه پزشك خانواده گفت: پزشك خانواده برنامه اي پايدار است كه براي  افق 20 ساله يا 50 ساله طراحي شده است و نمي توانيم و نبايد بودجه يك ساله يا 5 ساله براي آن تدارك ببينيم.

 رئيس سابق كميسيون بهداشت مجلس افزود: براي اين برنامه بايد منابع مالي پايداري براساس حق بيمه و يا سرانه سلامت به طور واقعي لحاظ شود و از سوي ديگر بتوان اين منايع را در درازمدت تامين كرد.

رئيس بيمارستان لقمان با اشاره به اين نكته كه وزارت بهداشت مسؤل و سياست گذار اصلي برنامه پزشك خانواده است گفت: از ديگر چالشهاي پيش روي اين برنامه مداخله گري هاي متعددي است كه بايد اصلاح شود. از سوي ديگر همكاري هاي بين بخشي از جمله وزارت رفاه، بيمه ها و ديگر دستگاههايي كه به نحوي در سلامت جامعه اثرگذار هستند زير نظر وزارت بهداشت از ديگر لازمه هاي تسريع در حركت اين برنامه است.

 وي در پايان خاطر نشان ساخت: اين هماهنگي ها بايد در شوراي عالي سلامت بين بخش ها و دستگاههاي مختلف ايجاد شود و بايد تابع سياست هاي واحدي باشند. بيش از 50 عامل مؤثر بر سلامت اجتماعي اقتصادي جامعه وجود دارد كه خارج از حيطه وزارت بهداشت هستند و از درون ديگر دستگاهها مانند وزارت اقتصاد، وزارت صنايع و وزارت جهادكشاورزي بر مي خيزند كه نياز است با هماهنگي هر چه بيشتر، برنامه پزشك خانواده را به بهترين صورت ممكن به اجرا در بياورند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار