فناوری تولید انواع لوله در کوچکترین استان کشور بومی سازی شده و مانع خروج میلیاردها ریال ارز از کشور شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، کوچکترین استان کشور که از لحاظ منابع آبی جزو یکی از پر آب ترین و از لحاظ منابع فسیلی ، یکی از بزرگترین منابع نفت و گازی کشور را داراست اما متاسفانه نسبت به بقیه استان ها کمتر توسعه یافته و کمتر سرمایه گذاری دل و جرئت سرمایه گذاری در این استان را پیدا کرده است.

در استان  کهگیلویه و بویر احمد و شهر یاسوج  بزرگترین واحد تولیدی پلی اتیلن در ایران با ظرفیت تولید سالانه 85 هزار تن  قرار گرفته است که این کارخانه با وجود تمام مشکلات  به عنوان یکی از موفقترین کارخانه های  خصوصی کشور انواع لوله های تک جداره، دوجداره و مخازن را با  تکنولوژی روز دنیا تولید میکند و نیاز کشور را برطرف می کند.

در بازدید از این کارخانه فرد مسنی که مدیرعامل شرکت بود با لحجه شیرین محلی  از دستاوردهایشان  و مشکلاتشان  در صنعت لوله سازی سخن گفت , مشکلاتی که در صورت برطرف شدن می تواند  وضع اقتصادی استان را به مراتب بیش از پیش بهبود بخشد و با همت بالای  مردم  یاسوج افتخارات فراوانی را برای ایران عزیزمان به ارمغان آورند.

**افزایش تولید لوله در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی

حاج خسرو باقری سرمایه گذار و مدیرعامل این شرکت تولید کننده انواع لوله گفت : تحریم های اعمال شده علیه ایران بر میزان تولید کارخانه تاثیر نداشته و حتی کارخانه ما در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی میزان تولید خود را حدود 70 درصد افزایش دهد .

وی با بیان این که تحریم ها تنها بر قیمت محصولاتمان تاثیر گذاشته است افزود: برخی از مواد اولیه مورد نیازمان را باید از کشورهای خارجی وارد کنیم که به دلیل تحریم ها باید این مواد را از چندین کشور عبور دهیم که تنها هزینه های تولید را افزایش می دهد که خوشبختانه با مدیریت و برنامه ریزی صحیح این موضوع را مدیریت کردیم و کارخانه لوله سازی نیز جزو یکی از فعال ترین واحدهای تولیدی استان محسوب می شود.

وی با انتقاد از نوسانات ارزی هشدار داد : وزارت صنعت معدن و تجارت باید از تولیدکنندگان حمایت کنند که در صورت حمایت نشدن از تولیدکنندگان کارخانجات به تعطیلی کشیده خواهند شد .

باقری اظهار داشت : تحریم ها تاثیر زیادی نداشته و مشکل خاصی ایجاد نکرده اما بی توجی مسئولان وزارت صنعت ،معدن و تجارت به بخش تولید و اختصاص ندادن ارز دولتی به آن باعث کاهش فعالیت تولید کنندگان می شود .

وی با اشاره به کمبود مواد اولیه در داخل گفت : با ورود برخی محصولات پتروشیمی به بورس این محصولات بیشتر در اختیار دلالان قرار گرفته و به بخش های تولیدی کشور تعلق نمی گیرد .

وی افزود : بیشتر مواد اولیه مورد نیازمان که در داخل تولید می شود از بازار آزاد خریداری می کنیم .

وی خاطرنشان کرد: از مسئولان درخواست می کنیم که برای رونق تولید در داخل کشور سهمیه ای از ارز دولتی برای خرید تجهیزات و همچنین سهمیه مواد پتروشیمی برای تولید کنندگان به خصوص تولیدکنندگان لوله قرار دهند تا مشکلات به حداقل ممکن برسد.

همچنین قوت الله حبیبی قائم مقام این شرکت تولید ککنده انواع لوله گفت : با راه اندازی این کارخانه فناوری تولید 270 نوع لوله به خصوص لوله هایی با قطر 4 هزار میلیمتر در کشور بومی سازی شده است .

وی افزود : از این لوله ها جهت مصارف آب ، فاضلاب،گاز،نفت،پتروشیمی ،کشاورزی ،طرح های دریایی نیز استفاده می شود.

وی با بیان این که از چندین کشور به ویژه افغانستان و عراق در خواست صادرات داشتیم اظهار داشت : به دلیل نیاز شدید داخل به این لوله ها هم اکنون مشغول برطرف کردن نیازهای داخلی هستیم و نمی توانیم محصولات خود را به سایر کشورها صادر کنیم .

حبیبی ادامه داد: با راه اندازی این کارخانه حدود 150 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شدند .

وی با اشاره به این که 60 درصد مواد اولیه ما از خارج وارد می شود تصریح کرد: با دور زدن سیاست های تحریم از نظر مواد اولیه کمبود نداریم و امیدواریم که با پشت سر گذاشتن برخی مشکلات داخلی و خارجی روزهای روشنتری را داشته باشیم و تولیدات خود را ارتقا بخشیم .

همچنین حبیب الله ذولفقاری مشاور مدیرعامل این شرکت تولیدکننده انواع لوله در باره محصولات این کارخانه گفت: لوله پلب اتیلن تک جداره تحت فشار برای مصارف آب و گاز و آبرسانی قطره ای در اقطار 16-2500 میلیمتر تولید می شود .

وی در رابطه با لوله های دفع فاضلاب گفت : لوله و اتصالات دوجداره کرتیوب دار فاضلابی و زهکشی و جمع آوری آب های سطحی در اقطار مختلف برای اولین بار در ایران در این کارخانه تولید می شود که پیش از راه اندازی این کارخانه این لوله ها از کشورهای خارجی وارد می شد.

وی خاطرنشان کرد: عمر مفید این لوله ها 100 سال است که با روش های آسان به راحتی جوش خورده و به صورت 100 درصدی آب بندی می شوند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار