روابط والدین در خانواده تأثیر مستقیم بر میزان استرس دانش آموزان در آغاز ورود به مدرسه دارد.

کارشناس ارشد واحد پیشگیری سازمان بهزیستی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران مشهد گفت: عدم تعادل در روابط والدین با یکدیگر باعث ایجاد اضطراب در کودک می شود که خود عاملی برای ترس از رو به رو شدن با محیط های تازه و موقعیتهای غیر قابل پیش بینی برای کودک است.

مژده محمّد زاده با اشاره به این مطلب افزود: الگوهای فکری، رفتاری و احساسی کودک در خانواده شکل می گیرد و زمانی که در ارتباط با والدین، رابطه ناامنی را تجربه کند؛ در رویارویی با محیط ها و افراد جدید احساس ترس و ناامنی دارد و دچار تنش و اضطراب می شود.

محمد زاده استرس را نوعی هیجان نامطلوب معرفی کرد و گفت: استرس الگوی هیجانی است که فرد آن را در رویارویی با موقعیت های اضطراب زا را تجربه میکنند.

وی با تأکید بر این که خانواده مهمترین عامل ایجاد و یا کاهش استرس در کلاس اولی ها است ادامه داد: استرس کودک در آغاز ورود به مدرسه بستگی به بافت خانوادگی او دارد و کودکانی که پیش از شروع دوران تحصیل، با محیط های فرهنگی و آموزشی آشنا هستند کمتر دچار استرس می شوند.

کارشناس ارشد واحد پیشگیری سازمان بهزیستی یاد آور شد: بخشی از ترس، آموختنی است و از والدین دارای مشکلات ارتباطی به کودک منتقل می شود و در قالب رفتارهایی همچون رفتار مجاورت جویی، نمود پیدا میکند.
وی افزود: به صورت نمونه دانش آموزی که در شروع سال تحصیلی و پیش از ورود به مدرسه آغوش مادر خود را رها نمی کند،این نشان دهنده وجود روابط ناامن بین والدین است.

محمدزاده با اظهار تأسف از وجود عوارض آسیب زا در این نوع از رفتارهای دانش آموزان بیان کرد: مهمترین عوارض بروز وابستگی و رفتارهای مجاورت جویانه؛ عدم تمایل برای رو به رو شدن با محیط ها و افراد جدید است.

وی افزود: تجربه و تحمّل استرسِ ناشی از رویارویی با محیط جدید مدرسه و جمعی از افراد جدید، باعث می شود که قدرت سازگاری کودک با محیط و افرادی که با آنها رو به رو است کاهش یابد.

محمد زاده در پاسخ به این سوال که آیا خانواده، تنها عامل ایجاد و یا کاهش استرس در کلاس اولی ها است گفت: بعد از خانواده، عامل مهم دیگر را می توان نظام متمرکز آموزشی حاکم بر آموزش و پرورش دانست که در آن هدف، روش و محتوای آموزشی به یک شکل و تقریباً بدون لحاظ کردن تفاوتهای فردی برنامهریزی شده است.

وی ادامه داد: در این نوع از نظام های آموزشی، کودک حق انتخاب ندارد و به اجبار به این فضای آموزشی تن میدهد.

کارشناس ارشد واحد پیشگیری سازمان بهزیستی، با مهم ارزیابی کردن ایجاد یک رابطهی صمیمانه با کودکان، برقراری ارتباط مناسب و امن با آنها را از مؤثرترین راهکارهای کاهش استرس به ویژه در کلاس اولیها دانست و در این خصوص اظهار داشت: والدین، مربیان و معلمان بهتر است از کودکان شناخت کافی داشته باشند؛ به تفاوتهای فردی آگاه بوده و احساسات و افکار آنها برایشان مهم باشد.

محمدزاده با اشاره به اهمیت بهبود وضعیت برقراری ارتباط با کودک و نقش پررنگ آن در کاهش ترس و تنش، گریزی به تلاشهای حوزهی مشاوره داشت و گفت: در این حوزه فعالیتهایی با رویکردهای متفاوت صورت گرفته و یا در حال انجام است.

وی افزود: پرداختن به روابط والدین، مشاورهی اختصاصی با کودک برای کاهش استرسِ وی خصوصاً از طریق بازیدرمانی و نیز سخنرانی در سطحِ شناختی برای والدین و مربیان از جمله تلاشهای مشاوران و متخصصین در مراکز تخصصی کودک است.

کارشناس ارشد واحد پیشگیری سازمان بهزیستی استان خراسان رضوی توجه والدین را به سوی منحصر به فرد بودن کودکشان سوق میدهد و یادآور میشود: بهتر است تقاضای والدین از دانشآموز بر اساس شخصیت وی باشد زیرا هر کودک، منحصر به فرد است و توجه والدین به این امر باعث رشد کیفی نظام آموزشی شده به طوری که قطعاً تبدیل به نظامی با ویژگی مطلوب «انعطافپذیری» خواهد شد./س

برچسب ها: روابط ، والدین ، کلاس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.