نفت ایران در بازارهای بین المللی همچنان با روند افزایشی مواجه است تا جایی که امروز به قیمت 114 دلار و 10 سنت به فروش می رسد.

رضا پدیدار کارشناس اقتصاد بین الملل در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: قیمت هربشکه نفت خام سبک ایران با 114 دلار و 10سنت و نفت خام سنگین ایران به قیمت 111 دلار و 94 سنت در بازارهای بین المللی دادوستد می شود.

وی با بیان این که  میانگین وزنی سبد اوپک 113 دلار و 49 سنت است افزود: قیمت هر بشکه نفت سبک امریکا در بورس نیویورک 99 دلار و 60 سنت و نفت خام برنت دریای شمال 116 دلار و 90 سنت مورد خرید و فروش قرار می گیرد.
 
این کارشناس تصریح کرد: بر اساس آخرین گزارش امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، میانگین وزنی بهای فروش نفت خام سبک ایران به مقصدهای مختلف از آغاز سپتامبر سال جاری میلادی (11 شهریور) تا روز یکشنبه 16 سپتامبر (26 شهریور) به 114 دلار و 69 سنت افزایش یافت.
 
پدیدار اظهار داشت: در پایان معاملات هفته گذشته (جمعه 24 شهریور) قیمت نفت خام برنت در بازار آی سی یی لندن برای تحویل در ماه اکتبر 116 دلار و 66 سنت و بهای هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا برای تحویل در ماه سپتامبر، 99 دلار بود.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفتی  در خصوص معافیت  برخی کشورهای اروپایی از تحریم نفتی ایران گفت: دولت امریکا معافیت ژاپن، و ده کشور اروپایی را از تحریم نفتی ایران برای 180 روز تمدید کرد و طبق گزارشات رویترز این معافیت از اول اکتبر شروع خواهد شد .

براساس این گزارش، به نقل از سایت انرژی و به نقل از وزارت خارجه امریکا کشورهای آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، جمهوری چک، اسپانیا، انگلیس و لهستان از تحریم نفتی ایران معاف شدند لازم به ذکر است دولت امریکا رسما معافیت این ده کشوررا برای 180 روز تمدید کرده است.

پدیدار اضافه کرد: همچنین براساس گزارش مدیر امور بین الملل نفت ایران قیمت کنونی نفت خام اقتصاد جهان را تهدید نمی کند و تعدادی از وزرای الجزایر و سایر کشورها از جمله عربستان نگران روند افزایشی قیمت نفت ایران هستند و این امر را تهدیدی برای شرایط اقتصادی جهان می داند.
 
وی بیشترین دلایل افزایش قیمت نفت ایران در بازارهای جهانی را کاهش سطح ذخیره سازی امریکا و نیز توقف بیش از 24 درصد از تولید امریکا در خلیج مکزیک، توقف صادرات عراق به ترکیه بخاطر مشکلات، افزایش امیدواری و اتخاذ سیاست انبساطی دنیای غرب ، مخالفت تعدادی از کشورها از جمله آلمان و ایتالیا، نگرانی ها درباره بحران حوزه یورو و ادامه بحث آزادسازی ذخایر نفت خام آمریکا، جلوی رشد بیشتر بهای نفت، اوج گیری احساسات ضد آمریکایی در منطقه خاورمیانه و افزایش احتمال ناآرامی و اختلال در عرضه نفت این منطقه، و اعتصاب کارگران نفت نروژ را از جمله مهمترین عوامل اوج گیری بهای نفت در روزهای گذشته عنوان کرد. /ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار