بررسي ها نشان مي دهد كه در ادامه اشتباهات ساخت و ساز و فقدان نظارت، تهران شهري لرزان در مقابل زلزله خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، تا كنون اخبار مختلفي از زلزله تهران شنيده ايد و سالهاست كه اين شهر در انتظار زلزله ای ویرانگر با قدرت بالای 7 ریشتر به سر می برد.

زلزله اي كه از ديدگاه بسياري از مسئولان اگر اتفاق بيافتد تنها نشاني كه از  تهران باقي خواهد ماند، نام آن است.

بر اساس مطالعات آماری و زلزله هایی که پیش از این در ناحیه ری و تهران ثبت شده است با احتمال بیش از 70 درصد به طور متوسط  هر 158 سال زلزله ای ویرانگر در این ناحیه رخ داده است.

 آخرین زلزله در تهران 172 سال پیش اتفاق افتاد و بر همین اساس وقوع زلزله تهران 14 سال تاخیر زمانی دارد.

حاصل اين تاخير زمين لرزه اي است كه نتیجه آن فاجعه‌ای مخرب‌تر از بم خواهد بود و بحرانی كه ایجاد می‌شود شاید در هیچ کجای دنیا مشابه آن اتفاق نیفتاده باشد.

در صورت وقوع زلزله در این منطقه که علاوه بر پایتخت بودن، مرکزیت امکانات فرهنگی، اقتصادی  و همچنین دولتی را دارد و بیش از 7 میلیون نفر در آن سکونت دارند با فاجعه ای بزرگ مواجه خواهیم بود.

به گفته عزيز اله رجب زاده رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهرتهران وسعت حادثه در تهران به حدي نيست كه بتوان با آمادگي و همكاري سازمان‌هاي ذيربط هم با آن مقابله كرد و با وجود تاسيسات غير مقاوم و شريان‌هاي حياتي آسيب پذير، آماده بودن در برابر زلزله مفهومي نمي‌تواند داشته باشد.

و برخي از کارشناسان معتقدند كه در اثر زلزله تهران بیش از یک میلیون ساختمان تخریب و آسیب خواهند دید و قریب به 5/1 میلیون کشته در اثر این زلزله بر جای می ماند.

با وجود ساختار و محدوديت‌هاي اقليمي و شرايط ويژه اين شهر بزرگ بسياري از دولتي ها در تلاش هستند تهران را از تمامي جهات گسترده سازند.

بنا به گفته رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهرتهران شهروندان در آذربايجان پس از وقوع زلزله لحاظ رواني هنوز حاضر نشده‌اند به منازل سالم خود برگردند و شب‌ها درخيابان مي‌خوابند، اما با وجود كيفيت ساخت و ساز در تهران آيا چنان ساختمانهايي در تهران باقي خواهد ماند ؟

احمد رضا سرحدي در اين رابطه اظهار مي كند كه امروز به نوسانات بازار مسکن بیشتر از افزایش کیفیت محصول نهایی توجه می شود و با تنزل کیفیت محصولی که به دست مصرف کننده می رسد ، در نبود نظارت ،این کالا که بخش اعظمی از سرمایه یک عمر مردم است با وقوع کوچکترین حادثه ای از بین خواهد رفت.

بررسي ها نشان مي دهد كه در ادامه اشتباهات ساخت و ساز و فقدان نظارت، تهران گورستان تهراني ها خواهد شد.

با توجه به پيش بيني هاي صورت گرفته حجم وسيع تلفات ناشي از وقوع حادثه در تهران، دست كم 100 هزار قبر به اين منظور در محدوده‌اي اطراف تهران حفر شده است در حالي كه اقدامي در خصوص تقويت زير ساخت هاي تهران صورت نگرفته است./س

گزارش از مريم انصاري و محبوبه كباري
برچسب ها: ساخت و ساز ، کیفیت ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار