پیسی از جمله بیماری خود ایمنی بدن است

پیسی بیماری خود ایمنی است که بدن سلول های ملانین را به عنوان عامل خارجی برداشت کرده و با آن مبارزه می کند.

دکتر رسول آذرنیا در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: پیسی یک بیماری اختلال رنگدانه ای است که در آن سلول های رنگدانه پوست که حاوی ملانین است از بین می رود.

آذرنیا ادامه داد: این بیماری یک بیماری خود ایمنی است که بدن سلول های ملانین را به عنوان یک عامل خارجی برداشت کرده و با آن به مبارزه می پردازد و آن را از بین می برد.

وی بیان کرد: پیسی به 2 فرم مشاهده می شود که یک نوع آن محدود است مثلا فقط در دور چشم یا زیر بغل دیده می شود و نوع دیگر آن به صورت منتشر یا در سراسر بدن مشاهده می شود.

آذرنیا تصریح کرد: این بیماری از سنین کودکی در حدود 7 سالگی آغاز می شود و 20 تا 40 درصد بیماران زير 20 سال سن دارند. البته این بیماری در میان سالی و بزرگسالی هم اتفاق می افتد و دیده می شود.

وی اظهار داشت: در این بیماری چون سلول های رنگدانه ای از بین می روند در قسمت هایی که سلول های از بین رفته است پوست به صورت بدون رنگ و روشن تر از پوست بدن به صورت لک دیده می شود.

وی تشریح کرد: از جمله عوامل ایجاد کننده پیسی می توان به عوامل ژنتیک هم اشاره کرد که 1% درصد افرادی که در خانواده ی آن ها سابقه ی پیسی وجود داشته به ارث رسیده اند مثلا از پدر به پسر به ارث رسیده و یا از پدر بزرگ به نوه انتقال پیدا کرده است و این بیماری را می توان به اختلال ژنتیک نسبت داد.

آذرنیا افزود: یک سری از مواد هم هستند که باعث از بین رفتن رنگدانه پوست می شود مانند بنزن است.

وی خاطر نشان کرد: برای پیسی درمان دارويی وجود دارد و همچنین درمان با لیزر هم وجود دارد و در مواردی جوابگو است.

این بیماری مسری نیست و با تماس پوستی سرایت نمی کنند. فقط از نظر زیبایی فوق العاده آزار دهنده و ناراحت کننده است.

آذرنیا توصیه کرد: برای برطرف کردن ظاهر این بیماری توصیه می شود از کرم های کاورینگ استفاده کنند که شبیه رنگ پوست بدن است و ظاهر پوست را تا حدودی به حالت طبیعی در می آورد و ظاهر پوست را تا حدودی بهبود می بخشند.

آذرنیا تاکید کرد: کسانی که این بیماری را دارند باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند.

اگر در این بیماری 50 درصد بدن درگیر باشد برای درمان آن بايد از کرم خاص استفاده کرد و بقیه پوست را که سالم است را مثل نقاطی که دچار پیسی شده است می کنند و بدن را کاملا سفید و رنگ روشن می کنند.

آذرنیا گفت: این بیماری با استرس هم همراه است و ارتباط دارد و تیم ایمنی روی موی فرد هم اثر می گذارد و موجب سفیدی آن می شود و کسانی که دارای بیماری پیسی هستند روی ریش و شقیقه آن ها معمولا موی سفید است.

این بیماری در حدود 10 درصد برگشت پذیر است و بر می گردد به حالت طبیعی ولی حالت عود کننده اش شایع است./ح
برچسب ها: پیسی ، خود ایمنی ، لیزر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار