يك كارشناس سياست خارجي گفت: صدور حكم اعدام براي "طارق الهاشمي" از سوي دادگاه فدرال عراق، باعث خشونت نيروهاي افراطي طرفدار وي شده و انفجارهاي اخير را در اين كشور رقم زده است.

سيروس برنا در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران با اشاره به انفجارهاي مهيب در عراق گفت: خشونت‌هاي اين کشور ريشه در زمينه‌ها و ساختار اين جامعه دارد چراکه حكومت چندين ساله ديكتاتوري صدام در اين كشور باعث شكل‌گيري الگوهاي رفتاري خشن شده و اثرات آن تا امروز ادامه دارد.

وي افزود: وجود شکاف‌هاي قومي و مذهبي بين اعراب و كردها از يك سو و شيعيان و سني‌ها از سوي ديگر بسترساز اختلافات و بروز خشونت‌ها در عراق بوده لذا قدرت گرفتن شيعيان در دولت جديد عراق باعث شده است تا سلفي‌هاي سني به روش‌هاي گوناگون در جهت برهم زدن نظم نوين سياسي در عراق تلاش كنند.

برنا در ادامه با اشاره به فعاليت سلفي‌ها تصريح كرد: تقابل با حضور آمريكا در صحنه سياسي عراق و ناكار آمد جلوه دادن قدرت سياسي شيعيان و دولت كنوني عراق از مهمترين اهداف سلفي‌هاي سني بوده و با اقدامات خشونت‌طلبانه خود، ناامني‌ها را در اين كشور افزايش داده اند.

اين كارشناس سياست خارجي در پايان خاطرنشان كرد: تصميم دادگاه فدرال عراق درباره رأي نهايي و صدور حكم اعدام براي معاون رئيس جمهور سابق؛ طارق الهاشمي، باعث شده نيروهاي افراطي طرفدار وي براي تحت تأثير قرار دادن رأي دادگاه، دست به رفتارهاي خشونت آميز، بمب گذاري و انفجارهاي مهيب در اين كشور بزنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار