«موسسه آموزش زبان آلمان DSIT» زیرمجموعه موسسه گوته به‌دلیل قانون‌شکنی با حکم قوه قضاییه تعطیل شده است، امری که ریشه در قانون‌شکنی آن دارد.

مرکز رسانه قوه قضاییه چندی پیش اعلام کرد:  ۲ شعبه از مراکز غیرقانونی وابسته به دولت آلمان که با نقض قوانین کشور، مرتکب اعمال غیرقانونی متعدد و تخلفات گسترده مالی شده بودند، با دستور مقام قضایی تعطیل شدند. همچنین گزارش‌هایی از تخلفات سایر مراکز وابسته به آلمان در کشور، دریافت شده که تحقیقات در این مورد در جریان است.

بسیاری تعطیل شدن مرکز اسلامی هامبورگ با تعطیل شدن فعالیت دو شعبه «موسسه آموزش زبان آلمان (DSIT)» در خیابان‌های یخچال و دیباجی جنوبی را یک اقدام متقابل می‌دانند، اما تصمیم به بستن یک مرکز امری نیست که بلافاصله درخصوص آن تصمیم‌گیری و اجرایی شود چون علاوه بر این موسسه آموزشی، مدارس وابسته به سفارتخانه‌های خارجی همچنان در حال فعالیت هستند لذا این تلقین رسانه‌های خارجی نمی‌تواند درست باشد.

آلمان که در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ ایران نقش مخربی را علیه امنیت ایران ایفا کرده بود پس از به نتیجه نرسیدن توطئه‌هایش به بهانه‌های واهی اقدام به تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ که سابقه‌ای بیش از هفتاد سال فعالیت را در این کشور دارد، کرد.

فعالیت زیرنظر وزارت خارجه آلمان

وزارت امور خارجه آلمان در توضیح فعالیت‌های «موسسه آموزش زبان آلمان (DSIT)» نوشته است: «سفارت آلمان در تهران موسسه زبان آلمانی را در سال ۱۹۹۵ تاسیس کرد. این موسسه به صورت خودگردان (از طریق شهریه‌های دوره‌های زبان و آزمون‌ها) تامین مالی می‌شود و به موسسه گوته وابسته نیست.

جالب است بدانید «موسسه آموزش زبان آلمان (DSIT)» یکی از زیرمجموعه‌های موسسه گوته است و با اینکه هم‌اکنون «موسسه آموزش زبان آلمان (DSIT)» در ایران تعطیل شده است، اما در رسانه‌های غربی نامی از این موسسه دیده نمی‌شود و دائم از موسسه گوته یاد می‌شود؛ موسسه‌ای که تا به حال سه بار تعطیل شده است. یک‌بار در اویل انقلاب، یک‌بار در سال ۱۳۶۶ پس از توهین یک شبکه آلمانی به امام خمینی (ره) و یک بار هم در سال ۱۳۷۴ به دلیل نداشتن مجوز فعالیتش ممنوع اعلام شد و از آن موقع تلاش‌هایی برای بازگشایی آن صورت گرفت که ازجمله آن در خواست گردهارد شرودر صدراعظم آلمان در دیدار با حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی در سال ۲۰۰۰ بود که در نهایت به فعالیت مجدد موسسه گوته نشد، اما منجر به فعالیت این «موسسه آموزش زبان آلمان (DSIT)» در تهران شد.

موسسه گوته

برملا شدن تخلفات

روزنامه تهران تایمز در گزارشی به افشای علت تعطیلی موسسه آموزش زبان آلمانی گوته (وابسته به سفارت آلمان) در تهران پرداخته و بیان می‌کند که این موسسه به اصطلاح زبان آموزی به عنوان مرکزی پوششی برای دولت آلمان عمل می‌کرد.

طبق اطلاعات به دست آمده توسط این روزنامه، فعالیت‌های این مرکز اصطلاحا زبان آموزی که مستقیما تحت نظارت انستیتو گوته‌ی آلمان بود شامل حمایت مالی از گروه‌های زیرزمینی موسیقی، رقص و فیلم می‌شد. محتوای تولیدی این گروه‌ها خلاف عرف و موازین قانونی و اخلاقی کشور بود.

در این گزارش همچنین آمده که این موسسه سالانه نیم میلیون یورو برای حمایت از گروه‌های موسیقی، فیلم و سرگرمی با هدف دور زدن نظارت وزارت فرهنگ ایران که باید همه محتوای فرهنگی را قبل از توزیع آن بررسی و تأیید کند، هزینه می‌کرده است و بسیاری از مطالبی که توسط این مؤسسه زبان تأمین می‌شد، با ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی ایران در تضاد بود.

این پول از سوی انستیتوی گوته، سازمانی که به طور رسمی توسط دولت آلمان تامین مالی می‌شود و بیش از ۱۰۰ شعبه در سراسر جهان دارد، به دست آمده است. طبق گزارش‌های متعدد گوته در حالی که خود را به عنوان یک نهاد مستقل برای ترویج زبان و فرهنگ آلمانی معرفی می‌کند، اغلب به عنوان بازوی سیاسی دولت آلمان عمل می‌کند.

اگرچه این موسسه زبان آموزی ادعا می‌کند که هیچ ارتباطی با انستیتو گوته ندارد، اسنادی که در طی تعطیلی ۲ شعبه آن در تهران ضبط شده نشان می‌دهد که آموزشگاه زبان ارتباط منظمی با این سازمان داشته و به طور مکرر دستورالعمل‌هایی را از مقامات خود دریافت کرده است.

تهران تایمز چندین مورد از این اسناد و همچنین حداقل ۹ سابقه مالی این موسسه را بررسی کرده است که مبالغ پرداختی بالغ بر ده‌ها هزار یورو به افراد غیر وابسته به این موسسه را نشان می‌دهد.

علاوه بر این، موسسه اصطلاحا زبان آموزی گوته با ارائه بورسیه تحصیلی به دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، به‌طور غیرقانونی با شهروندان ایرانی ارتباط برقرار کرده که برای مؤسسه‌ای که ادعا می‌کرد صرفاً زبان تدریس می‌کند، غیرمعمول است.

در این گزارش همچنین نوشته شده که برخی افراد دیگری نیز که این موسسه با آنها ارتباط نزدیکی برقرار کرده بود، در شبکه‌هایی با هدف اجرای فعالیت‌های غیرقانونی یا طرح‌هایی دست داشتند که به نفع دولت آلمان و منافع غربی است.

این روزنامه همچنین بیان می‌کند که این موسسه، به‌رغم فعالیت در تهران از سال ۱۹۹۵، فاقد مجوز‌های لازم بوده است. یعنی این موسسه از درآمدی که حاصل از ۱۰ هزار دانش‌آموز در سال بوده، فرار مالیاتی داشته است. طبق اطلاعات گردآوری‌شده توسط تهران تایمز، این موسسه از تراز مالی ۴۰۰ میلیارد تومانی در سال ۲۰۲۲ برخوردار بوده است.

درخواست برای گسترش همکاری‌ها با ایران

در فردای کسب رای اعتماد سید عباس عراقچی ازمجلس شورای اسلامی یکی از اولین وزرای خارجه کشور‌های غربی که با وی برای عرض تبریک تماس گرفت آنالنا بربوک وزیر امور خارجه آلمان بود که در این تماس تلفنی ابراز امیدواری کرد در دولت جدید ایران با رفع مشکلات و موانع فراروی روابط، شاهد گسترش مناسبات میان دو کشور باشیم.

عراقچی و بربوک

سید عباس عراقچی نیز با تشکر از تماس تلفنی و تبریک همتای آلمانی، به لزوم تداوم رایزنی‌های سیاسی میان دو کشور اشاره کرد و اظهارداشت: احترام متقابل و تمرکز بر منافع مشترک، لازمه حفظ و تقویت مناسبات در عرصه‌های مختلف است.

وزرای امور خارجه ایران و آلمان همچنین در خصوص موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه و نیز تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند و عزم دو کشور را برای رفع مشکلات جاری از طریق گفتگو و تداوم رایزنی‌های سیاسی مورد تاکید قرار دادند.

با توجه به اخراج محمدهادی مفتح رئیس مرکز اسلامی هامبورگ، اختلافات ایران در جنگ‌های اوکراین و غزه با آلمان، اختلافات بر سر برجام و حمایت آلمان از گروه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ دسترسی به توافقی که بتواند اظهارات وزیر خارجه آلمان مبنی بر گسترش مناسبات دو کشور را فراهم کند بسیار سخت است لذا با توجه به تخلفات رخ داده توسط «موسسه آموزش زبان آلمان (DSIT)» احتمال رفع توقیف آن بسیار کم است.

گزارش از محمد امیرحسینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
پارسال با لغو آزمون آیلتس در ایران و وعده های هر روزه که به زودی باز میشه پذیرش دانشگاهم رو از دست دادم و ددلاین رد شد، امثال هم یه عده بیچاره که پول دادن و درس خوندن بخاطر بازی سیاسی بین ایران و آلمان آزمون و کلاس و پول و روانشون بازیچه ست. کاش وقتی میخواید کاری کنید اول به فکر مردمی که درگیر میشن باشید
Iran (Islamic Republic of)
کارمند ریاست جمهوری
۱۰:۳۶ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
الان تکلیف کسانی که پول داده اند و آزمون قرار بوده بدهند یا کلاس داشتند چی میشه ؟
کجا باید بروند تعلیم ببینند ؟
خسارت این هارو کی میده
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
آلمانیها راستگو و درستکار هستند.مشکل اصلی اینکه حرف حق زدند و بس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
قبله دگوریان بود واقعا
Iran (Islamic Republic of)
مهندس پارسی
۰۹:۳۷ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
با درودی دیگر.یگ طرفه به قاضی نرویم. آیا فعالیت های مرکز اسلامی هامبورگ هم کاملا با موازین و ضوابط کشور میزبان منطبق بوده و فعالیت های اسلام سیاسی نداشته است؟ صداقت در خبر رسانی اصل مسلم فعالیت رسانه ای و جلب اعتماد است. در حوادث مختلف شاهد این مهم نبوده ایم و تردید وجود دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
دکتر جان موسسه ایلامی اومده مردم رو تحریک کنه و حمایت کنه که بریزن تو خیابونا اغتشاش کنند.
واقعا نمیفهمید یا خودتونو به نفهمی میزنید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
بنده در گوته درس خوندم و هیچکدوم از این چیزهایی که گفتید واقعیت نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
بنده خوندم
کاملا واقعیت داره.
همون موقع هم تذکر دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
اونا مرکز تحجر و افراطی گری رو در المان تعطیل کردن ما مرکز تعقل در ایران
واقعا وای بر ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
خودتحقیر جان.
زبان یاد گرفتن شده مرکز تعقل!!!
خوب شد معنی تعقل رو ریشه ای فهمیدیم.
تحجر و افراطی گری غربزدگی ظاهرا در شما دیده میشه.
از اونور بوم داری می افتی ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
گوته در تهران پایگاه جاسوسی و مایوس پروری آلمان و انگلیس و صهیونیستها و آمریکا بود و خیلی زودتر از اینها باید درس را گِل می بستند. این مکان توسط سازمان جاسوسی آلمان فاشیست اداره می شد.
Iran (Islamic Republic of)
راستگو
۰۹:۲۶ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
اینا رو به تنهایی فکر میکنی ؟؟ چجوری اینقدر توهم میزنی؟
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
نادان ساکت باش..دشمن اصلی ما روسیه متحاوز است و بس.آلمانیها انسانهای راستگو و صادقی هستند .
-
محمد بجلی
۱۰:۱۲ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
غرب گداها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
میخوای با شما بشینیم فکر کنیم
هر چی شما میگی همون ملاک عمل باشه؟؟
چجوری شما توهم میزنی؟؟؟
United States of America
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
المان کار درستی کرد که مرکز اسلامی هامبورگ را تعطیل کرد / فقطاسمش مرکز اسلامی بود / یه پایگاه در اروپا برا بعضی شده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
یه حرف درست بزن، پایگاه برا بعضیا یعنی چی؟چقدر محکم و مستدل بودی آفرین قانع شدم.
یه پایگاه برا بعضی ها
اووووووووو یس
Germany
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
با عرض سلام و احترام فراوان
درخواست عاجزانه جمعی از پرسنل زحمتکش دانشگاه علوم پزشکی قزوین برای رسیدگی کردن مسولان به وضعیت اختلاس و ضعف و فساد شدید مدیریتی سه سال اخیر
با تشکر فراوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
چه ربطی داره به این خبر؟؟؟
آخرین اخبار