کارشناس غرب آسیا گفت: کرانه باختری یک انبار باروت است که هر لحظه می‌تواند تبدیل به یک انتفاضه‌ای شود تا کل سرزمین‌های اشغالی را در برگیرد.

حسین کنعانی مقدم کارشناس غرب آسیا و منصور براتی کارشناس منطقه میهمانان امشب برنامه گفتگوی ویژه خبری بودند و به بیان نظرات خود درباره تحولات غزه پرداختند.

کنعانی‌مقدم در رابطه با تمرکز مناقشه غزه به سمت کرانه باختری گفت: رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان‌الاقصی با ده بحران جدی مواجه شد و نتانیاهو این ده بحران را به خوبی تحلیل کرده و می‌داند که شرایط چگونه است.

وی افزود: یکی از بحران‌های حال حاضر این است که شمشیر انتقام بر سر دولت نتانیاهو سایه افکنده و او هر لحظه منتظر است که انتقام شهید اسماعیل هنیه توسط مقاومت گرفته شود و این ترس و وحشت ساختار حاکمیت را متضرر کرده است.

کنعانی مقدم همچنین اظهار داشت: نتانیاهو در غزه به اهداف سیاسی و امنیتی خود نرسیده است، طوری که بار‌ها صراحتا اعلام کرده که ما زمانی مذاکره می‌کنیم که اسرا آزاد شوند و حماس نابود شده باشد.

کارشناش غرب آسیا بیان کرد: نتانیاهو با بهانه‌های مختلف مانند محور فیلادلفیا، می‌خواهد محور مصر به غزه را در رفح ببندد و عملا زندان بزرگی ایجاد کند که مردم فلسطین را در سخت‌ترین شرایط قرار دهد که این هم جزو ابداعاتی بود که نتانیاهو انجام داد. همین باعث شد که آتش‌بس به تأخیر بیافتد و رژیم صهیونیستی در مقابل فشار‌های آمریکا قرار گیرد.

کرانه باختری یک انبار باروت است که هر لحظه می‌تواند تبدیل به یک انتفاضه‌ شود

کنعانی‌مقدم درباره کرانه باختری نیز اظهار داشت: کرانه باختری یک انبار باروت است که هر لحظه می‌تواند تبدیل به یک انتفاضه‌ای شود تا کل سرزمین‌های اشغالی را در برگیرد. کرانه باختری قابلیت این را دارد که هم به غزه کمک کند و هم در نقاط مختلف سرزمین اشغالی حضور عملیاتی و اقدامات نظامی داشته باشد.

منصور براتی نیز اظهار داشت: در حقیقت جنگ اول لبنان در سال ۱۹۸۲ زمانی که اسراییلی‌ها به جنوب لبنان حمله کردند، همان اشغالگری بود که نیرویی مثل حزب‌الله لبنان شکل گیرد.  همین الگو بعد‌ها در غزه تکرار شد و ممکن است این الگو در کرانه باختری هم تکرار شود.

نتانیاهو می‌داند که آتش‌بس مساوی است با فروپاشی دولت

کنعانی مقدم در ادامه درباره آتش‌بس تصریح کرد: نتانیاهو می‌داند که آتش‌بس مساوی است با فروپاشی دولت.  قبل‌تر‌ها شعار شهروندان اسراییل در تظاهرات به‌گونه‌ای بود که شهروندان اسراییلی قصد داشتند تا به برای آزادی گروگان‎‌ها به دولت فشار بیاورند، اما در حال حاضر، شعار‌ها برگشته و شهروندان خواستار این هستند که دولت کنونی ساقط شود و نتانیاهو کناره‌گیری کند.

وی در ادامه گفت: محور فیلادلفیا یکی از مواردی است که در کمپ دیوید اول جزو توافقات رژیم صهیونیستی با مصر و امریکا بود که نباید نظامی باشد و باید دراختیار مصر باشد. نتانیاهو می‌گوید که من کمپ‌دیوید را قبول ندارم و اینگونه تمام توافقات بعد از آن باطل خواهد شد. بایدن هم می‌داند که در شرایط انتخاباتی الان چاره‌ای جز این ندارد که به نتانیاهو فشار بیاورد تا از خواسته غیرمعقولش دست بردارد.

کنعانی مقدم همچنین اظهار داشت: دیروز بایدن به خبرنگاران گفت که ما مذاکرات را با مصر و قطر دنبال می‌کنیم. این موضوع هم نشان‌دهنده انزوای سیاسی نتانیاهو است و هم نشان‌دهنده این است که بایدن در آستانه انتخابات به این نیازمند است که آتش‌بس را به عنوان طرح بایدن به تصویب برساند تا یک امتیاز در انتخابات داشته باشد.

نتانیاهو جنگ طلب است و به هیچ تعهدی عمل نمی‌کند

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه صحبت‌های خود به جنگ‌طلبی نتانیاهو اشاره کرد و گفت: نتانیاهو جنگ طلب است و به هیچ تعهدی عمل نمی‌کند. ما مطمئنیم که اگر آتش‌بسی هم انجام شود، اگر بایدن سر کار باشد، دوباره عملیات‌های مختلف را انجام می‌دهد. گرچه با پیوستن کرانه باختری به حمایت از فلسطین به نظر می‌رسد که هیچ‌گونه صلح و سازشی در منظقه شکل نگیرد.

صحبت‌های دیشب نتانیاهو، تمام جبهه‌ها را به صورت بمب ساعتی فعال کرده است

سید هادی سید افقهی، کارشناس غرب آسیا نیز طی یک تماس تلفنی گفت: به نظر من کنفرانس مطبوعاتی که شب گذشته نتانیاهو به صورت انفعالی اجرا کرد، تمام جبهه‌ها را به صورت آماده باش و بمب ساعتی درآورد. مصری‌ها الان به شدت خشگین هستند، چون راجع به مسأله گذرگاه فیلادلفی گناه را گردن آنها انداخت.

براتی نیز اظهار داشت: بحث فیلادلفیا بسیار مهم است و ما باید نگاه کنیم که در واقع برداشت دستگاه‌های نظامی و امنیتی اسرائیلی چیست و همچنین برداشت نتانیاهو چیست؟ نتانیاهو به این موضوع تاکید می‌کند که محور فیلادلفیا یک ضرورت استراتژیک برای دستیابی به اهداف اصلی جنگ است و اگر از این محور خارج شویم به اهداف‌مان دست نمی‌یابیم. همچنین در یک ادعای عجب گفت که گروگان‌ها از غزه خارج می‌شوند وآنها را به به مصر و یمن و ایران می‌برند.

او همچنین در ادامه گفت: چون این منطقه مرز مصر و غزه است، تونل‌هایی قرار دارد که نتانیاهو از آنها به‌عنوان به عنوان رگ‌های حیاتی حماس یاد کرده و گفته است که اگر ما این منطقه را از دست بدهیم، حماس فرصت بازسازی خود را به دست می‌آورد و یک ۷ اکتبر دیگر رقم می‌زد. البته این ادعا‌ها بزرگ‌نمایی است.

۴ دستگاه‌ نظامی امنیتی  اسرائیل با دیدگاه نتانیاهو مخالف هستند

براتی درباره گزارش یک‌ماه پیش شبکه سی‌ان‌ان درباره حماس نیز عنوان کرد: این گزارش حاکی از این بود که حماس در شرایطی که محور فیلادلفیا در اختیار اسرائیل بوده، توانسته تا از ۲۴ گردان عملیاتی‎‌ای که در نوار غزه دارد، ۷ گردانش را در جریان جنگ بازسازی کند؛ این اقدام مهمی است و می‌تواند در نتیجه جنگ تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: موضوع بعدی این است که ۴ دستگاه‌ نظامی امنیتی  اسرائیل با دیدگاه نتانیاهو مخالف هستند؛ ارتش، وزارت جنگ، موساد و شاباک.

او همچنین در انتهای صحبت‌های خود گفت: رؤسای این ۴ دستگاه تأکید می‌کنند که خروج اسرائیل از فیلادلفیا در واقع یک اقدام مهم نیست و نباید آن را حیثیتی کرد.

برچسب ها: غزه ، مصر ، فیلادلفیا ، نتانیاهو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار