روزگار از پس ایام می گذرد و شاید تاریخ مجدد تکرار شود...

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران چند روز پیش فردی ناشناس یک CD را به اداره کل محیط زیست استان اصفهان تحویل داد. این  CDحاوی صحنه های دلخراشی از کشتن یک خرس قهوه ای ماده و دو توله اش بود.

و اما یادآوری واقعیت...
ماجرا از آنجا آغاز شد که سال گذشته در همین ایام(شهریور ماه) سه قلاده خرس به وضع فجیعی در کوهستان‌های ونک شهرستان سمیرم توسط افراد بی‌رحم به انگیزه‌های مختلف کشته شدند.

در جای جای این فیلم که به همت تکنولوژی موبایل به" اصطلاح شکارچیان "گرفته شده بود ، ضجه های توله خرس هایی  شنیده می شد که مادرشان به قتل رسیده و شکم کوچکشان با قساوت دریده شده بود؛ اما هنوز خون آلود و با  روده هایی بیرون آمده راه می رفتند و در" جستجوی حمایتی ناممکن " ، دور مادر می گردیدند و مهر رفته اش را طلب می کرند.

کمی تاسف یا ...
در همان زمان بود که لاهیجان زاده ، مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان این دو نفر را از شکارچیان معروف و سابقه دار اصفهان معرفی کرد و آنها را به لحاظ فرهنگ شکار، از «کثیف ترین» شکارچیان منطقه خواند که بی رحمانه به شکار می پردازند.

وی با اشاره به  کشف سلاح های غیر مجاز و مقادیر زیادی فشنگ از شکارچیان  ادامه داد : این شکارچیان سنگدل سال گذشته هم در جریان یک شکار غیرمجاز دستگیر شده بودند.

سوالات بی جواب!
اظهارات این مسئول که خود نفر اول حفاظت از محیط زیست اصفهان است واقعا جای سوال دارد.چرا افرادی این چنینی باز به طبیعت باز می گردند؟چرا سلاح غیرمجاز به راحتی در دسترسشان وجود دارد؟چرا تعداد محیط بانان کم است؟چرا ازگونه های نادر در معرض انقراض حفاظت نمی شود و منقرض می شوند؟چرا میزان مجازات ها منطبق با تخلفات نیست؟ و خیلی دیگر از سوالات که برای تمام انسان های عاشق طبیعت بدون جواب مانده است.

باور داریم در کنار پیگیریهای قضایی که برای مجازات و تنبیه متخلفان صورت می گیرد باید فضایی ایجاد شود تا بهترین بهره برداری فرهنگی از این حوادث دردناک صورت گیرد. خرس ها مردند و خاطیان دیر یا زود و کم یا زیاد مجازات خواهند شد و رسانه ها چون همیشه مساله را به فراموشی می سپرند. برای ما مجازات یک فرد هدف نیست، بلکه وظیفه ماست که نگذاریم حوادثی نظیر این حادثه دردناک بار دیگر رخ دهد.

راه حل ندانستن، آموزش است. اگر این قاتلان در گروه های فعال حقوق حیوانات و محیط زیست باشند و از ارزش حیواناتی که جانشان را گرفته مطلع شوند آن وقت می فهمند که طبیعت گردها برای دیدن این حیوانات حاضرند بیش از جریمه این کشتار نابخردانه هزینه کنند تا فقط صاحب یک عکس با آنها شوند و خاطره دیدارش را در زیستگاه طبیعی، عمری با افتخار سر دهند. شاید در کنار جرایم قانونی و جبران ضرر و زیان وارده به طبیعت، محکوم شدن نادان به دانستن مفیدترین کاری است که برای جلوگیری از تکرار این جنایت می توان انجام داد.

شاید جالب ترین حکم قضایی در این زمینه، حکم دادگاه شیراز باشد برای مجرمی که الاغی را به جرم خوردن محصولات جالیزش آتش زده بود ، حفظ کردن ۵۰ حدیث در زمینه حقوق حیوانات و قبول شدن در امتحان آن بود!

20 شهریور ؛ روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات
این روز به واسطه نزدیکی به فصل پاییز و ورود مهاجران طبیعی به کشور به عنوان میهمان طبیعت ایران زمین و آغاز فصل شکار و صید از اهمیت بالایی برخوردار است. بی تردید نزدیکی این روز با فصل شکار می تواند بر اثرگذاری این نامگذاری بیفزاید وشاید باعث شود مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و برخی دیگر افراد بیشتر به خود بیایند و یادشان بیافتد که نسل های بعد میراث دار خواهند بود.! /ل
گزارش از محمدجواد یافتیان
برچسب ها: حیوانات ، خشونت ، شهریور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار