رئیس جمهور سابق فرانسه به دست داشتن در عملیات تروریستی کراچی در سال 2002 متهم شد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، بر اساس اظهارات و شهادت یک کارمند عالی رتبه فرانسه که امروز پنجشنبه در نشریه مدیاپارتMediapart منتشر شد، نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری سابق فرانسه ، در سال 1994 که وزیر بودجه وقت فرانسه بود ،موافقت کتبی خود را با پرداخت حق کمیسیون های متقابل به پاکستانی ها در چارچوب قرارداد تسلیحاتی که با پاکستان بسته شده بود اعلام کرده بود.

موضوع پرونده تروریستی کراچی(عملیات ترویستی سال 2002در محل ساخت سه زیردریایی فرانسوی در کراچی) از این قرار است که گفته می شود فرانسه در عقد قرارداد فروش این سه فروند زیردریایی به پاکستان ، به موجب توافقنامه ای ، حق کمیسیون هایی به واسطه های پاکستانی پرداخت می کرد و این واسطه ها نیز حق کمیسیون های متقابلی به فرانسوی ها پرداخت می کردند. 

برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که ادوار بالادور نخست وزیر وقت فرانسه از این حق کمیسیون های متقابل برای تامین هزینه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اش در سال 1995 در مقابل ژاک شیراک استفاده کرده بود.

 از همین رو، هنگامی که ژاک شیراک در این انتخابات پیروز شد،دستور قطع پرداخت این حق کمیسیون ها را صادر کرد و پاکستانی ها نیز در اقدامی تلافی جویانه در هشتم ماه مه سال 2002 ،عملیاتی تروریستی در محل فعالیت سازمان مدیریت سازه های دریایی فرانسه(DCN) که در کراچی پاکستان مشغول ساخت زیردریایی برای این کشور بودند، انجام دادند. عملیاتی که در نتیجه آن پانزده نفراز جمله یازده فرانسوی کشته شدند.

اکنون چندین سال از این ماجرا می گذرد وکلای خانواده های قربانیان می گویند شخصیت های مهم آن زمان از جمله نیکلا سارکوزی وزیر بودجه وقت این کشور و سخنگوی ستاد انتخاباتی ادوار بالادور،رقیب ژاک شیراک در انتخابات ریاست جمهوری سال هزار و نهصد و نود وپنج ، دراین پرونده درگیر هستند.

 پاتریسیا لاپلوPatricia Laplaud کارمند ارشد وزارت بودجه فرانسه در سال هزار و نهصد و نود و چهار در تاریخ سوم ژوییه امسال به پلیس فرانسه گفت بالادور در آن زمان که نخست وزیر فرانسه بود از وزارت بودجه به سرپرستی سارکوزی خواست با پرداخت حق کمیسیون به طرف پاکستانی موافقت کند.

سارکوزی نیز با توجه به آنکه بالادور این درخواست را مطرح کرده بود و با توجه به اهمیت این قرارداد تسلیحاتی که با پاکستانی ها منعقد شده بود موافقت کتبی خود را با پرداخت این حق کمیسیون اعلام کرد.

این اتهام در حالی متوجه سارکوزی است که وی تاکنون چندین بار در گفتگو با رسانه های ارتباط جمعی ،هر گونه دست داشتن در این ماجرا را رد کرده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار