رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: از تولید سالانه 4 میلیون و 400 هزار تن سیب زمینی در کشور، 326 هزارتن در آذربايجان شرقي تولید و روانه بازار مصرف می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، محمدیان   در جلسه تنظیم بازار سازمان با اشاره به مصرف سرانه محصول سیب زمینی در استان گفت : مصرف سرانه این محصول در کشور 42 کیلوگرم و در استان 47 کیلو گرم است که بیش از 5 کیلو گرم از مصرف سرانه کشور بیشتر می باشد.

وی با بیان اینکه سالانه 300 هزار تن از محصول تولید شده به خارج از کشور صادر می شود افزود: با توجه به حجم تولید 96 هزار تنی سیب زمینی تابستانه و 230 هزار تنی سیب زمینی پائیزه در استان، دو برابر نیاز مصرف استان بوده و بخشی از این محصول به کارخانه های فرآوری و همچنین خارج از کشور صادر می شود.

محمدیان با اشاره به افزایش تقاضای این محصول در بازار مصرف استانی در چند سال اخیر گفت: با توجه به این مسئله، بر اساس اجرای برنامه های آموزشی و نظارتی- مدیریتی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان، توسعه آبیاری تحت فشار در اراضی زیر کشت این محصول، کنترل میزان مصرف کودهای شیمیایی و جایگزینی این کودها با کودهای زیستی، ایجاد صنایع بسته بندی و فرآوری در استان، توسعه انبارهای ذخیره سازی محصول و نیزاهتمام در ایجاد مراکزسورتینگ وبسته بندی محصول سیب زمینی و پیاز، از جمله اقداماتی است که در روند ایجاد امکان برای تولید اقتصادی ، افزایش بهره وری، کاهش استفاده از منابع تولید در بخش و ایجاد زمینه لازم برای تولید بهینه و دسترسی آسان به محصول توسط جهاد کشاورزی استان دنبال می شود.

وي افزود : با توجه به کاهش اراضی زیر کشت، نه تنها در استان با کاهش تولید این محصولات مواجه نبوده ایم بلکه افزایش تولید این محصولات نشانگر اجرای درست برنامه های توسعه ای در بخش زراعی بوده است./س

برچسب ها: تولید ، سالانه ، سیب زمینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.