غار قوری قلعه بزرگترین و زیباترین غار آبی آسیا است که در شهرستان خوش آب و هوای پاوه قرار دارد.

غار قوری قلعه بزرگترین و زیباترین غار آبی آسیا در شهرستان خوش آب و هوای پاوه در ‪ ۸۶‬کیلومتری کرمانشاه قرار دارد که شگفت انگیزترین و بزرگترین غار آبی آسیا را در خود جای داده است.

این غار یکی از بی‌نظیرترین عوارض طبیعی و یکی از جذاب‌ترین غار‌های شگفت‌انگیز ایرانی است که علاوه بر اهمیت طبیعی، اهمیت تاریخی هم دارد.

در کاوش‌های باستان‌شناسی غار قوری قلعه، ظروف و اشیایی از دوران باستان کشف شده‌اند که نشان می‌دهند این غار محل زندگی اجداد باستانی ما بوده و در واقع قدمت زندگی دراین غار به دوره غارنشینی و باستانی برمی‌گردد که همین مساله اهمیت غار قوری قلعه را صد چندان کرده است.

غار قوری قلعه، میلیون‌ها سال قدمت دارد و تولد آن به ۶۵ میلیون سال پیش و دوره دوم زمین‌شناسی، یعنی دوره مزوزوئیک، برمی‌گردد.

سال ۱۳۵۵ گروهی از زمین‌شناسان انگلیسی این غار را کشف کردند و مطالعات زمین‌شناختی روی این غار شروع شد.

از زمان کشف غار تا بحال، چندین دوره کاوش در غار توسط غارنوردان صورت گرفته که هربار این افراد تا عمق چندکیلومتری غار را پیش رفته‌اند.

مهم‌ترین کاوش در غار قوری قلعه در سال ۱۳۶۶ انجام گرفت که طی آن حدد ۳۰ کیلومتر از غار کشف شد.

این غار ۴۰ تا ۶۰درصد رطوبت دارد و دمای آن بین ۷ تا ۱۱ درجه سانتی‌گراد است.

این غار با قندیل‌ها و پدیده‌های زمین‌شناختی جذابش محل زندگی گونه نادری از خفاش‌ها به نام خفاش کوش گوشی و سمندر‌های زرد زیادی بوده است.

البته طی دهه‌های گذشته و بازدید بی‌رویه و حفاظت نشده گردشگران از آن، گونه‌های جانوری ساکن در غار دچار کاهش شدید جمعیت شده‌اند.

غار قوری قلعه دو فاز اصلی دارد که بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند، فاز اول با ۵۰۰ متر طول، بستر شکل‌گیری دو تالار معروف از غار به نام‌های تالار مریم و تالار کوهان شتر است و فاز دوم غار هم ۱۰۰۰ متر طول دارد و تالار‌های عروس، بتهوون و نماز در آن شکل گرفته‌اند.

دیدنی‌های اطراف غار، پاوه، روستای زیبای اورامان، بازارچه مرزی جوانرود و دشت لاله‌های واژگون وحشی از جذابیت‌هایی هستند که در سفر به غار قوری قلعه شانس تماشای آن را خواهید داشت.

 

بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه در کجا قرار دارد؟

بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه در کجا قرار دارد؟

بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه در کجا قرار دارد؟

بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه در کجا قرار دارد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۲ تير ۱۴۰۳
بزرگترین غار آبی جهان و آسیا غار علیصدر همدانه