فرماندار دره‌شهر گفت: آتش سوزی مراتع و جنگل‌های کبیرکوه محدوده این شهرستان با تلاش همه عوامل اطفای حریق و ستاد مدیریت بحران در حال مهار شدن است.

 یکی از بکرترین جنگل‌ها، مراتع و گونه‌های مختلف رویشی در حوزه زاگرس در استان ایلام قرار دارد به گونه‌ای که این استان در کشور و در رویشگاه زاگرس با عنوان " عروس زاگرس" از شهرتی جهانی برخوردار است، این استان با بهره‌مندی از ۶۴۲ هزار هکتار عرصه‌های جنگلی، ۱۱ درصد جنگل‌های نواحی زاگرس را در خود جای داده است.

با آغاز فصل گرم سال، یکی از عمده‌ترین تهدیداتی که این رویشگاه غنی را تهدید می‌کند، بروز حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع این استان به واسطه عوامل مختلف انسانی، گرمای شدید و افزایش پوشش گیاهی به دلیل بارندگی‌های سال‌های اخیر است.

از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۳۵ واقعه آتش سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع استان ایلام ثبت شده است که این میزان حریق باعث آسیب زدن گستره وسیعی از جنگل‌ها و مراتع این استان به ویژه درختان استوار بلوط شده است.

از بعداز ظهر روز گذشته نیز مناطقی از ارتفاعات و جنگل‌های کبیرکوه در محدوده شهرستان دره‌شهر دچار حریق شده است که با وجود تلاش همه عوامل اطفای حریق و نیروهای مردمی، این آتش سوزی تا زمان مصاحبه با فرماندار دره شهر با وجود مهار اولیه، هنوز در برخی از مناطق سخت گذر همچنان ادامه دارد.

فرماندار دره شهر اظهار کرد: آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های کبیرکوه در این شهرستان از روز گدشته از منطقه پشته سادات( روستای فرهادآباد) آغاز شده و تا آبریز سراب دره‌شهر ادامه داشته که با تلاش عوامل اطفای حریق عضو ستاد مدیریت بحران، نیروهای مردمی، منابع طبیعی و اهالی منطقه در چندین مرحله این آتش سوزی مهار اولیه شد.

"هوشنگ طاهری" ابراز کرد: وزش باد، سخت گذر بودن منطقه و سقوط تنه‌های درخت نیمه سوخته و باقی مانده حریق از ارتفاعات به پایین‌دست، از جمله عواملی بود که با وجود تلاش همه نیروها و مهار اولیه، موجب تداوم این حریق تا کنون شده است.

وی با اشاره به اینکه حریق در چند نقطه از جمله پشته سادات و ۲ نقطه دیگر به طور کامل مهار شده است، افزود: تلاش نیروهای اطفای حریق تا ساعت ۲ بامداد شب گذشته ادامه داشته و با توجه به گستردگی منطقه‌ای که دچار حریق شده، این آتش‌سوزی در منطقه آبریز سراب دره‌شهر ادامه داشته که هم اکنون که در منطقه حضور داریم و امید است با تلاش همه نیروها تا یک ساعت دیگر حریق در این منطقه به طور کامل مهار شود.

فرماندار دره‌شهر با اشاره به اینکه گسترده حریق در این منطقه بیش از ۴۰ هکتار ارزیابی می‌شود، ابراز کرد: خوشبتانه در این حریق آسیب کمتری به درختان منطقه وارد شده و مراتع منطقه و پوشش گیاهی آن آسیب بیشتری دیده است.

طاهری گفت: تلاش همه عوامل بر این است که تا یک ساعت دیگر این حریق به طور کامل مهار شود اما با حضور نیروهای اطفای حریق، پایش لازم از منطقه برای جلوگیری از بروز مجدد آتش سوزی انجام خواهد شد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری ایلام نیز از گسیل تمام امکانات، نیروها و تجهیزات لازم با هماهنگی‌های انجام شده با همه دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران خبر داد و گفت: تمام عوامل برای مهار این حریق پای کار هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.