به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ خيالپردازي در دوره كودكي اهميت زيادي دارد . زيرا يك كودك علاوه بر اين كه ميتواند زندگي خود را تغيير دهد و شرايط تازه اي را براي خود خلق كند، از شرايط تازه اي كه ايجاد كرده ميتواند دانستنيهاي جديدي نيز بياموزد. به طور مثال وقتي كه يك كودك چهار ساله كلاه آشپزي بر سرش ميگذارد، پيشبند آشپزي ميبندد و تصور ميكند كه آشپزاست، احساس استقلال و مسئوليت پذيري سبب ميشود كه به اطراف خود توجه بيشتري داشته باشد، همراه با پدر و مادر خود آشپزي كند.
بزرگسالان از دنياي پيرامون خود اطلاعات زيادي به دست ميآورند و براي فراگيري بيشتر ، تجربيات خود را نيز مورد استفاده قرار ميدهند؛ اما كودكان از استعدادي برخوردارند كه لازم است توسط والدين پرورش يابد. آنها با به كارگيري قوه تخيّل خود نه تنها دانستنيهاي تازه اي از دنياي اطراف خود به دست ميآورند بلكه ميتوانند آن طور كه دوست دارند باشند و زندگي كنند.
بسياري از والدين هنگامي كه نام «بازي» را مي شنوند، كودكشان را در حال خط خطي كردن با مداد شمعي، دويدن در فضاي آزاد و يا هوا كردن بادبادك در آسمان، به ياد مي آورند. به هر حال، بازي مهمتر از آن چيزي است كه به نظر مي رسد. بهتر است به جاي به كار بردن واژه بازي، از عبارت «يادگيري عملي» استفاده كنيم. عبارتي كه نشان مي دهد، بازي چقدر مي تواند در دوران كودكي تأثيرگذار باشد.
در حين بازي، كودك اشياء را لمس مي كند، آنها را جابه جا مي كند و از اين طريق كشف مي كند كه كدام كارها را مي تواند انجام دهد و كدام را نه؟ اگر مجموعه اي از لگوهاي مختلف در كف اتاق ريخته شده باشد، يك نوزاد مي تواند آنها را بلند كرده و در دستانش نگه دارد، يك كودك نوپا مي تواند لگوها را روي يكديگر بچيند و يك كودك پيش دبستاني قادر خواهد بود رنگ هاي هر كدام از لگوها را نام برده و آنها را بشمارد. هر سه گروه سني، اين فعاليت ها را از طريق بازي، فرا گرفته اند. با جابجايي لگوها و توجه به اينكه بزرگترها و كودكان ديگر، چگونه با آنها بازي مي كنند، كودكان سريع تر ياد مي گيرند.
بازي زمان خاصي ندارد. كودكان هر گاه بازي كنند، توانايي يادگيري نيز دارند.
ايجاد شرايط مناسب بازي توسط والدين
كودك خود را بشناسيد. توجه كنيد كه او دوست دارد چه كارهايي را انجام دهد. معمولاً در مورد چه موضوعاتي سؤال مي كند. شما احساس مي كنيد در چه زمينه هايي نياز به كسب تجارب بيشتري دارد. ايده هايي براي بازي پيدا كنيد كه بر روي زمينه هاي مورد نظر، تأثير داشته باشد.
- زمان كافي براي بازي كردن، در اختيار كودكتان قرار دهيد. سعي كنيد از بازي به عنوان جايزه اي براي خوردن سبزيجات، مرتب كردن اتاق و... استفاده نكنيد. زماني كه براي بازي در نظر گرفته مي شود بايد بيشترين وقت از زندگي روزمره را شامل شود. بازي ها، بسيار شبيه كارهاي روزمره هستند. انجام روزانه بازي به اندازه حضور كودك در جمع همسالانش، اهميت دارد.
- توجه كنيد، كودكتان چگونه راه حلي براي مشكلاتي كه در بازي پيش مي آِيد، پيدا مي كند. نوزادان خيلي زود از بازي خسته مي شوند، بهتر است در بازي همراهيشان كنيد و يا راه هاي جديد بازي كردن را نشان دهيد.
- روش هاي متعدد بازي را در اختيار كودك قرار دهيد. زمينه هاي متعددي جهت سرگرم كردن كودكان وجود دارد مانند: داستانها، تماشاي تصاوير كتابها و هنرهاي دستي، سرود خواني، ماسه بازي، خمير بازي، آب بازي، بازي هاي خيالي، بازي هاي آموزشي، بازي در هواي آزاد. هر قدر تنوع بازي هاي كودكان بيشتر باشد، يادگيري آنها آسان تر خواهد بود.
- موادي سالم براي بازي كردن در اختيار كودك قرار دهيد. اين مواد مي تواند از وسايل موجود در خانه تهيه شود.
- قوانيني كه كودك در عين بازي بايد رعايت كند، تا آنجا كه امكان دارد، محدود نمائيد. هر قدر اين قوانين بيشتر باشد، كودك كمتر احساس مي كند كه در حال بازي است و بيشتر فكر مي كند در حال انجام كارهايي است كه ديگران به او مي گويند، آنها را انجام دهد.
- اگر كودكتان نمي خواهد بازي كند، او را مجبور به اين كار نكنيد. در اين صورت بازي ديگر خوشايند نبوده و مانند كارهاي روزمره از روي عادت انجام مي شود.
- فكر نكنيد، شما بايد در بازي كردن با كودك خود، استاد باشيد. كودكان تنها برايشان كافي است كه در حين بازي با شما بسيار ذوق زده شده و احساس هيجان كنند، در اين صورت مهم نيست، چقدر كارهاي شما غيرمنطقي و احمقانه به نظر برسد.
نکته آخر:کودک شما با بازي کردن با وسايل بازي خيال پردازي هاي خود را به صورت آشکار نشان ميدهد که اينبازي ها بايد از طرف والدين جدي گرفته شود و حتي جاي بررسي و آينده نگري بر رفتار کودک را دارد./عط