خربزه میوه ای سرشار از ویتامین های متنوع ودرمانی برای بیماران فشارخون و افرادی که استرس دارند ویا زود خسته می شوند است.



به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران همدان ؛ خربزه دارای ویتامین A و C است و در ترمیم و تجدید سلول‌های بدن نقش مهمی را بر عهده دارد همچنین این میوه بسیار مُدر بوده و برای افرادی که به بیماری‌های کلیوی و سنگ کلیه مبتلا هستند، بسیار مفید است.
خربزه به دلیل داشتن ویتامین A برای تقویت بینایی، خون‌سازی و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است، وخربزه سرشار از ویتامین‌های A و C و سلولز است همچنین این میوه ملیّن بوده و برای درمان یبوست بسیار مفید است.
خربزه برای اشخاص مبتلا به کم‌خونی بسیار مفید است، رنگ چهره را روشن می‌کند، و به هضم غذا کمک می‌کند و دفع‌کننده سنگ مثانه و کلیه است.
 متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، خربزه برای پایین آوردن فشار خون مفید است. خوردن مقادیر زیادی از سبزیجات و میوه‌های سرشار از پتاسیم مانند خربزه و پرتقال برای مبتلایان به فشار خون بالا مفید است و در پایین آوردن فشار خون تأثیر قابل توجهی دارند.
نوعی ماده طبیعی در خربزه وجود دارد که می‌تواند با استرس و خستگی مقابله کند. به نظر این محققان، خربزه دارای آنزیم اس.او.دی است که خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و از آسیب رسیدن به بافت‌های بدن پیشگیری می‌کند.
محققان در تحقیق بر 2 گروه 35 نفری بین 30 تا 55 ساله که از استرس و خستگی شدید شاکی بودند دریافتند این آنزیم نه تنها استرس، بلکه خستگی را هم از بین می‌برد.
خربزه نیز مانند هندوانه و طالبی حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است.
میوه‌هایی چون آووکادو، کیوی، خرمالو، لوبیا، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و حتی گریپ‌فروت از دیگر منابع غذایی غنی از پتاسیم محسوب می‌شوند که برای مبتلایان به فشار خون بالا سودمند هستند.
با توجه به وجود 37 میلی‌گرم ویتامین C در هر یکصد گرم میوه خربزه، نقش این میوه در طراوت و شادابی پوست و جلوگیری از بیماری‌های لثه موثر است.
هر یک صد گرم خربزه، 8 گرم کربوهیدرات دارد که بیشترین نوع قند موجود در آن از نوع گلوکز و فروکتوز است، بنابراین مصرف بیش از حد آن برای بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود.
یک گرم فیبر، 12 میلی‌گرم کلسیم، 17 میلی‌گرم فسفر،‌ 238 میلی‌گرم پتاسیم،1250 واحد پیش‌ساز ویتامین A و 31 کیلو کالری انرژی از مواد تشکیل دهنده در هر صد گرم خربزه وجود دارد.
میزان پتاسیم موجود در خربزه برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی - عروقی بسیار موثر است و مصرف این ماده غذایی نقش به سزایی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.
قند موجود در خربزه از نوع گلوکز و لولوز بوده وسریع جذب خون شده و به همین سبب باعث بالا رفتن سریع قند خون می‌شود؛ بنابراین مبتلایان به دیابت و افراد دارای اضافه وزن باید در مصرف آن دقت بیشتری داشته مصرف زیاد خربزه باعث نفخ می‌شود، در نتیجه در ناحیه معده و روده ایجاد درد می‌کند ./ب
برچسب ها: خوردن ، خربزه ، درمانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.