پس از درخشش نمایشگاه فناوری ایرانی در سطح جهان و ایجاد دیپلماسی از نوع فناوری، معاونت از فناوران و شرکت هاي دانش بنیان در جشنواره علم تا عمل حمایت می کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، دكتر نسرين سلطان خواه معاون علمي و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد که ستاد برگزاری آن ماه ها قبل تشکیل شده یکی از برنامه های جانبی مصوب این اجلاس برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناوری در این اجلاس بود.
 
دو نمایشگاه یکی در سالن همایش های صدا و سیما و دیگری در سالن اجلاس سران برگزار شد.
عنوان نمایشگاه " دستاورد های فناوری ایرانی در خدمت صلح و سعادت بشری که خوشبختانه هر دو این نمایشگاه ها مورد استقبال هیئت های سیاسی از کشورهای مهمان قرار گرفت و رده های مختلف از کارشناسی تا روسای هیئت ها از این نمایشگاه بازدید کردند.
 
برخی از روسای این هیئت ها مثلاً از کشور اکوادور، نیکاراگو ساعت ها حتی بیش از یک ساعت از این نمایشگاه ها بازدید کردند.
 
دکتر سلطان خواه در باره قرار دادهای ثبت شده در حاشیه اجلاس بیان کرد: در حاشیه این اجلاس ما میزهای مذاکره ای را هم پیش بینی کرده بودیم که هیئت های سیاسی بیشتر با هم آشنا شوند و بتوانند مقدمات قراردادهای تجاری و اقتصادی بین بخش های دانش بنیان کشور ما و بخش های دانش بنیان کشور خودشان را فراهم بکنند.
 
همچنین این نمایشگاه مورد استقبال و توجه بخش های رسانه ای و خبرگزاری های کشورهای خارجی قرار گرفت و بخش های مهمی از پوشش خبری شان را به دستاورد های فناوری جمهوری اسلامی ایران اختصاص دادند .
 
در این نمایشگاه دو کتاب نفیس در ارتباط با دستاورد های فناوری تهیه شد.

اولین آن با عنوان " فناوری ایرانی در خدمت صلح و سعادت بشری به صورت مصور به چهار زبان زنده دنیا جز هدایای رئیس جمهور به روسای هیئت های مهمان بود به آنها اهدا شد.
 کتاب دیگری با عنوان دستاورد های فناوری و تجاری شرکت های دانش بنیان ایرانی به دو زبان انگلیسی و فارسی شامل کلیه اقلام و محصولات شرکت های دانش بنیان که قابل صادرات و آماده  فتح بازارهای منطقه و بین المللی هستند و کارشناسی قرار گرفت تا افراد علاقمند روی این محصولات کار کنند.
 
 سلطان خواه تاکید کرد: ما با در خواست کنندگان این فناوری ها آمادگی همکاری کامل را داریم در طی 3 سالی که جمهوری اسلامی ایران ریاست و دبیر خانه این جنبش را بر عهده دارد باب جدیدی در دیپلماسی فناوری بین کشورهای عضو جنبش عدم تعهد انشاءالله باز شود و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای فعال شدن این نوع از دیپلماسی یعنی دیپلماسی فناوری بین کشورهای عضو جنبش عدم تعهد کاملاً آماده است که نقش فعالی را آماده کند.
 
وی در ادامه گفت: شاید به دلیل این که دستیابی به این فناوری ها و اعلام خیلی در کشور ما عادی و جاری شده است ممکن است برای خودمان خیلی ویژگی و برجستگی نداشته باشد ولی به عنوان مثال در بازدید هیئت های خارجی تولید رادیو داروها با استفاده از فناوری هسته ای در داخل کشور بسیار مورد توجه بود و آنها بسیار علاقمند بودند که این داروها با خریداری کنند و در بحث درمان در کشورشان مورد استفاده قرار بدهند یا در موضوع ماهواره بسیار علاقمند بودند که از توان و تجربه کشورمان بهره مند شوند.
 
دکتر سلطانخواه در مورد آمادگی معاونت علمی بیان کرد: این معاونت نقش بسترسازی و برقراری این ارتباط را با کشورها عدم تعهد فراهم می کند.
 
وی در ادامه تاکید کرد: در نمایشگاه اجلاس سران از سازمان انرژی اتمی، سازمان فضایی ایران ستاد فناوری هوا و فضای ایران ، ستاد نانو و تجهیزات پزشکی بالاترین سطح شخصیت های آگاه داخل کشور پاسخگوی مهمانان بودند.
 
 
در ادامه معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در مورد تسهیلات ایجاد شده به شرکت های دانش بنیان افزود: حمایت های معاونت علمی و فناوری طی 4 سال گذشته برای تجاری سازی نوآوری ها انجام داده  بسیار گسترده بوده است از نوآوری های کوچک مستقر در پارک های علم و فناوری شاید بیش از 4000 مورد در طی این چهار سال حمایت شده است.
 نوآوری متوسط خارج از پارک های علم و فناوری حداقل بیش از 400 مورد بوده است و حمایت برای صادرات محصولات مبتنی بر فناوری داخلی از دیگر کارها بوده است.
 
حمایت برای صادرات به صورت کمک برای ثبت این شرکت ها و هزینه های ثبت، بازاریابی، تسهیلات وام برای ارئه محصولات به صورت مورد قبول بازارهای مورد هدف بوده است.
 
در همین راستا دکتر سلطانخواه گفت: تسهیلات و معافیت های مالی، بیمه برای شرکت های دانش بنیان که در پارک فناوری پردیس قرار دارند فراهم شده و به زودی معافیت های مالی بیمه ای به طور گسترده  که در آیین نامه جدید پیش بینی شده است. دیگر شرکت های دانش بنیان را در برگیرد.
 
وی در پایان گفت: برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و استعداد های برتر فارغ التحصیل ارشد و دکتر بنیاد ملی نخبگان حقوق شاغلین در این شرکت ها را در سال اول به صورت صد در صد و در سال دوم به صورت 80 درصد پرداخت می کند.
 
این تسهیلات با هدف آشنایی فارغ التحصیلان دانشگاهی با این نوع کسب و کار دانش بنیان و از سوی دیگر افزایش توان و دانش تخصصی و علمی شرکت های دانش بنیان انجام می شود./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار