جشنواره علم تا عمل زمینه ساز توسعه فناوری و دانش در بخش های مختلف از طریق حمایت اعتباری، کارگاه آموزشی و مشاوره است.

به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران، دکتر سلطانخواه معاون علمی فناوری و ریاست جمهوری اعلام کرد: سومین جشنواره و نمایشگاه علم تا عمل بزرگترین آوردگاه برای ارائه دستاوردهای علمی در سایه علم و دانش است.
 
وی در ادامه گفت: آن چه محققان ما فراهم آورده اند و در آستانه تجاری شدن قرار دارند در این جشنواره به نمایش گذاشته می شود.
 
در برگزاری این جشنواره استانداری ها، ستاد راهبردی فناوری، پارک علم و فناوری بنیاد ملی نخبگان همگی تلاش کرده اند.
 
سلطان خواه اظهار کرد: از مهم ترین اهداف این نمایشگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- فراهم کردن زمینه های مناسب توسعه فناوری بین بخش های مختلف کشور
2- ایجاد تفاهم بین تولید کننده، سرمایه گذاران و افراد ذینفع
3- ارائه راهکارهایی در راستای تسهیل علم و فناوری
4- ایجاد زمینه های مناسب به صورت فراگیر و در سطح ملی
وی در ادامه گفت: روال کار انتخاب طرح ها به صورتي بوده که طرح هایی که دارای 3 ویژگی باشند در این جشنواره حضور دارند.
 
1- در جشنواره خود را ارائه دهند.
2- در راستای نیاز کشور باشد و به عرصه تجاری سازی رسیده باشد.
3- از کانون نوآوری استان ها معرفی شوند.
 
امسال 3124 طرح به جشنواره اعلام شد که 2881 طرح پذیرش اولیه گرفتند و از بین آنها بر اساس موارد بالا 1420 طرح انتخاب شدند که در 31 غرفه استانی به نمایش گذاشته می شوند که بر اساس داوری داوران 35 طرح برگزیده کشوری و 31 طرح برگزیده استانی خواهیم داشت.
 
سلطان خواه گفت: در جشنواره دوم بیش از 70 طرح مورد حمایت معاونت علمی فناوری قرار گرفت و طرح های ارائه شده از لحاظ تخصصی بسیار گسترده اند و از پیشرفته  تا متوسط قرار می گیرند.
 
ممکن  است طرح ها نتیجه یک اختراع یا دستاورد پژوهشی بوده اند که به مرحله تجاری رسیده اند یا تجاری شده اند و به دنبال تولید انبوه و بازار هستند.
 
بخش جانبی این جشنواره شامل:
وسایل آموزشی
آزمایشگاه
خدمات ایده تا محصول
 
از مهم ترین اهداف این جشنواره ایجاد بانک اطلاعاتی ار شرکت های دانش بنیان فعال و حمایت از کانون های دانش و صنعت در همه طرح ها و بازاریابی می توان نام برد تا راهی برای ورود و اشتغال شرکت های دانش بنیان باشد.
 
سلطان خواه در پایان گفت: دلیل برگزاری جشنواره به صورت استانی رقابت و ایجاد انگیزه بین استان ها است تا مورد توجه جدی استان ها قرار گیرد.
 
در ادامه دکتر خیام نکویی معاون فناوری و نوآوری ریاست جمهوری تاکید کرد: این جشنواره منشاء شکوفایی حوزه علم و فناوری شود.
 
روند طی کردن جشنواره به سمت بزرگترین رویداد حوزه علم و فناوری که با مشارکت تمام استان های کشور است. این جشنواره مهم ترین جشنواره است که در آن 31 استان فعال هستند.
امسال رویکرد جشنواره رویکرد شرکت های دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی است.
 
اهمیت شرکت دانش های بنیان مؤلفه اصلی در اقتصاد مقاومتی است و این امر به حضرت آيت الله خامنه ای اعلام شد.
شرکت های دانش بنیان نقش اساسی را در اقتصاد مقاومتی ایفا می کنند.
 
اولین بانک اطلاعاتی بعد از 2 یا 3 هفته که از جشنواره تکمیل خواهد شد که برای رصد کردن حوزه شرکت های دانش بنیان و نقشی که آنها در تولید علم دارند بررسی می شود با توجه به طرح 20 هزار شرکت دانش بنیان تا پایان برنامه 20 ساله خیام نکویی اعلام کرد: این جشنواره رشد کمی و کیفی را برای ما ترسیم می کند.
 
وی در ادامه افزود: از تعداد 1420 طرح پس از داوری استان ها به 3 طبقه تقسیم می شوند که به غیر از سه استان تهران با 100 طرح اصفهان و خراسان جنوبی هر کدام با 80 طرح به خاطر نقش فعالشان در جشنواره قبلی سهمیه هر کدام از آن ها از 35 طرح ملی بیشتر است از 66 طرح برگزیده 31 طرح استانی و 35 طرح ملی است.
 
خیام نکویی گفت: 100 میلیارد ریال از اعتبارات معاونت فناوری برای حمایت از این طرح ها در نظر گرفته شده است که میزان این تسهیلات بر مبنای قضاوت داوران با توجه به کیفیت طرح و اثر بخشی و تکنولوژی طرح متفاوت است.
 
این حمایت ها برای طیف وسیعی از طرح ها ارائه شده از جمله هوا و فضا ، نانو ، فناوری اطلاعات اپتیک ، لیزر، عمران ، کشاورزی، زیست محیطی، ادوات کشاورزی است.
 
این حمایت ها فقط حمایت اعتباری نیست برخی شرکت های دانش بنیان  و فناوران ممکن است در بحث ثبت و قایلینگ یا مشاوره مشکل داشته باشند که در این جشنواره امکانات خوبی از جمله مشاوره و کارگاه های آموزشی برای فناوران ایجاد شده است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار