سختگيري هاي عجيب کشور همسايه درباره تاجران و کاميونداران ايراني ، پیام های بان کی مون برای ایران چه بود؟، نخست‌وزیر هند: در شگفتم، قول های شاه عبدالله به اوباما، من طناب دار صدام را می خواهم!، توجیه BBC برای عدم پوشش اجلاس نم ، و ... از مهمترین اخبار ویژه روزنامه های یکشنبه است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اخبار ویژه روزنامه های امروز یکشنبه را در اینجا می توانید بخوانید:
 
 

روزنامه وطن امروز :

پس‌لرزه‌های بی‌توجهی بان‌کی‌مون به یک درخواست مضحک

مجتبی واحدی، سردبیر سابق روزنامه آفتاب یزد و مشاور خارج‌نشین یکی از سران فتنه، یادداشتی در وبلاگ شخصی خود پیرامون سفر بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد به تهران منتشر کرده است که در آن ضمن انتقاد از خبرسازی برخی مبنی بر دیدار بان‌کی‌مون با سران فتنه، عصبانیت خود را از نطق دبیرکل سازمان ملل بروز داده است.

واحدی در بخشی از یادداشت خود با عنوان «یک ادعا درباره بان‌کی‌مون؛ کمک به جمهوری اسلامی یا فریب خود؟» بدون آنکه نامی از سایت‌های ضدانقلاب و بیگانه همچون بالاترین و سایت رژیم سلطنتی انگلیس(بي‌بي‌سي) که از دیدار بان‌کی‌مون با سران فتنه خبر داده بودند، ببرد، آنها را مخاطب قرار داده و نوشت: برخی سایت‌های خبری، بدون آنکه منبع مشخصی برای خبر خود عنوان کنند مدعی شدند «بان‌کی‌مون» خواستار دیدار با آقایان موسوی و کروبی شده است اما آیا خبر «درخواست ملاقات بان‌کی‌مون با خاتمی و موسوی» صحیح است و انتشار آن اقدامی خردمندانه؟ متأسفانه پاسخ من به این پرسش، منفی است.

وی که با تاکید بر همراهی و همصدایی دبیرکل سازمان ملل با آمریکا و رژیم صهیونیستی از نطق وی در تهران خشمگین شده بود، نوشت: دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی علنی خود در اجلاس جنبش عدم تعهد که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان آن را به صورت مستقیم شنیدند تنها از همان نگرانی‌هایی سخن گفت که قبلاً از سوی مقامات اروپایی و آمریکایی اعلام شده است.

واحدی به تحلیل برخی کارشناسان داخلی و خارجی مبنی بر اینکه بدون ایران هیچ مشکل و بحرانی در منطقه حل نمی‌شود و ایران بخش اصلی«راه‌حل»ها در منطقه است، اذعان و اعتراف کرده و می‌گوید:‌ بان‌کی‌مون برای التماس به جمهوری اسلامی برای همکاری در موضوع سوریه(!) به ایران آمده بود.

وی که از بی‌توجهی بان‌کی‌مون به دعوت چند زندانی امنیتی که وی آنها را زندانی سیاسی خواند، عصبانی شده بود، به همفکران اپوزیسیون خود حمله کرده و نوشته است: متأسفانه رفتار فعالان سیاسی و اپوزیسیون ایرانی به گونه‌ای نبوده که فشار کافی بر مقامات اروپایی و آمریکایی وارد و مجامع بین‌المللی را به برخورد فعال در برابر نقض حقوق بشر در ایران، وادار کند.

واحدی در بخش دیگری از یادداشت خود به اصلاح‌طلبانی که از سران فتنه اعلام برائت کرده‌اند، اشاره و تصریح کرده است: بخشی از این وضعیت متأثر از اراده «گروهی از اصلاح‌طلبان»‌ است که نمی‌خواهند از «‌نظام حاکم بر ایران» به صورت صد درصدی، «سلب مشروعیت» شود.

این مشاور یکی از سران فتنه در ادامه یادداشت خود مجدداً دبیرکل سازمان ملل را به باد انتقاد گرفته و نوشته است: باید بر سر دبیرکل سازمان ملل فریاد بر می‌آوردیم که «چرا در داخل ایران هم فقط به فکر امنیت اسرائیل، هولوکاست و احتمال ساختن بمب توسط جمهوری اسلامی برای نابودی اسرائیل بودی و در سخنرانی پرمخاطب خود، هیچ اشاره‌ای به درخواست هزاران ایرانی برای ملاقات با زندانیان سیاسی و در رأس آنها کروبی و موسوی، نکردی؟»

سردبیر سابق روزنامه آفتاب یزد در جریان انتخابات سال ۸۸ از ایران گریخت و هم اکنون در آمریکا ساکن است.

روزنامه تهران امروز:

پسر قذافی در خواست اعدام کرد

پسر معمر قذافی پیش از برگزاری دادگاه خواستار صدور حکم اعدام برای خود شد.

به گزارش العالم، «سیف الاسلام قذافی» در حالی که دادگاهش ماه آینده قرار است برگزار شود با اعتراف به همه اتهاماتی که قرار است در دادگاه علیه او مطرح شود، خواستار حکم اعدام شد.

وی همچنین با تعیین وکیل برای دفاع از او در برابر اتهامات مخالفت کرد . منابع آگاه لیبیایی تاکید کردند، با آغز شمارش معکوس برای محاکمه «سیف الاسلام»، خبر این محاکمه همه مسائل داخلی این کشور را تحت الشعاع قرار داده است.

براساس این گزارش، سیف الاسلام از مسئولان محلی «الزنتان» در خواست کرده که هیچ وکیلی برای او تعیین نشود و به سرعت اعدام شود. البته مسئولان محلی الزنتان با این در خواست مخالفت کرده اند.

اعزام القاعده یمن به سوریه

یکی از سرکردگان سابق القاعده یمن گفت عقب نشینی عناصر گروه موسوم به «انصار الشریعه» وابسته به شبکه القاعده از شهرهای زنگبار و جعار در استان ابین در جنوب یمن، با هدف شرکت در جنگ علیه سوریه انجام شد.

سایت «عدن الغد» به نقل از «طارق الفضلی» نوشت: «عقب نشینی غیر منتظره و ناگهانی عناصرالقاعده از شهرهای زنگبار و جعاربا هدف ورود به جنگ علیه نظام سوریه می باشد.»

الفضلی فاش کرد: این تئوری بعید نیست که معامله ای منطقه ای برای انتقال جنگجویان القاعده از خاک یمن به ترکیه برای وارد کردن آنها به جبهه سوریه انجام شده باشد؛ این امر عقب نشینی ناگهانی افراد مسلح از ابین و حمله نکردن آنها به نیروهای امنیتی یا سعودی به هنگام این عقب نشینی را تفسیر می کند.

روزنامه ملت ما:

نماینده وزارت خزانه داری امریکا به ترکیه و سوئیس سفر می کند

معاون وزیر خزانه داری امریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در نظر دارد با سفر به ترکیه و سوئیس فشارها برجمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای و نظام سوریه را افزایش دهد.

به گزارش النشره، « دیوید کوهن» معاون وزیر خزانه داری امریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در راستای گفت و کو درباره تخریم های امریکا علیه ایران به ترکیه و سوئیس سفر میکند.

بنابراین گزارش، سفر کوهن به ترکیه و سوئیس که از روز شنبه ( اول سپتامبر) آغاز شده علاوه بر تلاش برای افزایش فشارها بر ایران در موضوع هسته ای، در تلاش برای افزایش انزوای نظام سوریه نیز انجام می شود. دیوید کوهن در نظر دارد در آنکارا، ژنو وبرن با مقامات ارشد مالی سوئیس و ترکیه درباره این مسائل رایزنی کند .

توجیه BBC برای عدم پوشش اجلاس نم

افزایش انتقادها به شبکه تلویزیونی بی بی سی برای عدم پوشش اجلاس عدم تعهد در تهران با وجود ادعای بیطرفی رسانه ای سبب شد تا سردبیران بی بی سی فارسی بکوشند در برنامه ای به توجیه این موضوع بپردازند.

در برنامه این هفته دیدبان که جمعه شب از تلویزیون فارسی بی بی سی پخش شد، ابراهیم خلیلی از سردبیران بخش خبر تلویزیون فارسی بی بی سی درباره چرایی بی تفاوتی بی بی سی فارسی به اجلاس عدم تعهد در تهران ، گفت: حداقل در بخش های خبری این هفته یکساعت به اجلاس کشورهای عدم تعهد پرداخته شده است.

وبسایت فارسی بی بی سی و رادیو هم آن را هر روز پوشش داده اند و برنامه نوبت شما و صفحه دو هم با همین موضوع پخش شده است.

وی بدون اشاره به سکوت خبری سایت بی بی سی فارسی و شبکه تلویزیونی آن، گفت: در بی بی سی فارسی وقایع به صورت تقویمی و مناسبتی پوشش داده نمی شود. بلکه آنچه در یک اجلاس یا گرهمایی تبدیل به خبر می گردد برای رسانه غیر ایدئولوژیکی مثل بی بی سی یا دیگر رسانه های بزرگ دنیا اهمیت پیدا می کند.

گفتنی است نحوه پوشش خبری اجلاس عدم تعهد در تهران توسط شبکه تلویزیونی بی بی سی با انتقادات گسترده ای از سوی محافل رسانه ای مواجه شده است.

روزنامه قدس:

من مهماندوستم

در حاشیه آخرین روز از مراسم شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها وقتی که یکی از خبرنگاران در مورد پذیرایی ونحوه خروج مهمانان از مهمانپرست سخنگوی اجلاس سؤال کرد، وی به شوخی و با مزاح گفت:من مهمانپرستم و هر چقدر که مهمان بیشتر بماند از او پذیرایی می‌کنیم.

نخست‌وزیر هند : در شگفتم

نخست وزیر هند پس از بازگشت از تهران ،در مصاحبه با نشریات هندی درباره دیدارش با رهبر انقلاب ،گفته است : تصدیق می کنم که بسیار متعجب شدم زمانی که تسلط و علاقه رهبر انقلاب اسلامی ایران را نسبت به مسایل هند شنیدم.

من طناب دار صدام را می خواهم!

یک منبع آگاه عراقی خبر داد که یک بازرگان کویتی پیشنهاد داده تا برای خرید طناب دار مجازات صدام، 20 میلیون دلار یا بیشتر بپردازد.

روزنامه خراسان:

سختگيري هاي عجيب کشور همسايه درباره تاجران و کاميونداران ايراني

مسئولان يکي از کشورهاي همسايه در شمال ايران، با ارسال نامه اي به وزارت خارجه و وزارت اقتصاد، اعلام کرده اند از روز شنبه 11 شهريورماه، کاميون هاي صادراتي با بار بيش از 20 تن را از سمت ايران پذيرش نخواهند کرد. همچنين اين کشور اعلام کرده اجازه عبور محموله هايي که مقصد آنها غير از پايتخت اين کشور باشد را نمي دهد.

شرکت مشهور به خاطر تعلل در پروژه هاي استاني دولت نقره داغ شد

يکي از شرکت هاي مشهور پيمانکاري و صنعتي کشور که پروژه هاي زيادي را در بخش زيربنايي بر عهده دارد، به خاطر تعلل در اجراي پروژه مصوب هيئت دولت در يکي از استانهاي مرکزي، با انتقاد مسئولان اجرايي مواجه شده و يک مقام مسئول با ارسال نامه اي به تمام استانداري ها، اعلام کرده که در صورتي که اين شرکت داراي مطالباتي از دولت در آن استان است، آن مبلغ ضبط و به حساب درآمدهاي عمومي دولت واريز شود.

روزنامه جمهوری اسلامی:

پیام های بان کی مون برای ایران چه بود؟

* دبير كل سازمان ملل مي‌گويد: خوشحالم كه در تهران پيام‌ها را منتقل كردم. بان كي مون، كه براي شركت در اجلاس جنبش عدم تعهد به تهران سفر كرده بود، هنگام ترك تهران در فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران گفت: از طريق گفت‌وگو و ديپلماسي، ما انتظار داريم كه ايران به صورت معناداري به برنامه‌هاي جهاني و منطقه‌اي و تثبيت صلح و امنيت جهاني توجه كند.

وي افزود: "به همين دليل من به تهران آمدم و با چالشها آشنا شدم و همچنين خرسند از اين هستم كه پيامها را انتقال دادم و اين پيام ها صرفاً در اين مقطع حساس مي‌توانست انتقال داده شود." دبيركل سازمان ملل درباره جزئيات پيام‌هائي كه به تهران منتقل كرده سخني نگفت.

آنچه در سوريه جريان دارد يك "سايس پيكو"‌ي جديد است

* نبيه بري، رئيس مجلس لبنان، تحميل جنگ بر دولت سوريه را يك توطئه براي به فراموشي سپردن وظيفه اعراب در مقابله با خطر رژيم صهيونيستي دانست.

وي كه در مراسم سي و چهارمين سالگرد ربوده شدن امام موسي صدر سخن مي‌گفت افزود: آنچه در سوريه جريان دارد يك "سايس پيكو"‌ي جديد است.

به گزارش خبرگزاري اهل بيت، نبيه بري گفت: مخالفان سوريه تلاش مي‌كنند درگيري عربي - اسرائيلي را به درگيري عربي - فارسي تبديل كنند.

قول های شاه عبدالله به اوباما

* يك هفته نامه فلسطيني با انتشار متن نامه پادشاه عربستان به "اوباما" از پيشنهاد وي براي تأمين هزينه‌هاي جنگ عليه سوريه خبر داد.

المنار نوشت: شاه عبدالله در اين نامه به رئيس‌جمهور آمريكا نوشته است: درصورت حمله به سوريه، عربستان تمامي هزينه‌هاي آن را پرداخت خواهد كرد.

شاه عربستان در اين نامه اين قول را نيز به اوباما داده كه عربستان مانع افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني شود.

قالیباف برای چه کاری به ایتالیا رفت؟

* محمدباقر قاليباف - شهردار تهران - چند روز پيش عازم كشور ايتاليا شد. هر چند گفته شده اين سفر براي شركت در يك همايش صورت گرفته، اما هنوز هيچ خبري درباره اين مأموريت كاري منتشر نشده است.

وي، دبيران بخش شهري چند رسانه خاص را با خود به اين سفر برده و همين امر موجب شده خبرنگاران شهري همان رسانه‌ها اين اقدام را داراي اهداف تبليغاتي و با انتخابات رياست جمهوري آينده مرتبط بدانند.

 
 
 
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار