مسئول طرح افزايش مواد آلي خاك جهاد كشاورزي فارس گفت: طرح افزايش مواد آلي خاك با تأكيد بر توليد كمپوست در فارس تاكنون بسيار موفقيت آميز عمل كرده و اين طرح را تبديل به الگويي براي كل كشور كرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس  اكبر رياحي با بيان اينكه ماده آلي بسياري از عوامل پايداري خاك را تحت تأثير قرار مي‌دهد، اظهاركرد: افزايش ماده آلي خاك، كليد و قلب كشاورزي پايدار به شمار مي‌رود و سازمان جهادكشاورزي فارس در صدد است با اجراي گسترده طرح كشاورزي حفاظتي، طرح توسعه كشت سبز، طرح مدرسه در مزرعه و طرح افزايش مواد آلي خاك با تأكيد بر توليد كمپوست به بهبود شرايط كيفي خاك‌هاي كشاورزي استان بپردازد.
وي تصريح كرد: كمبود مواد آلي خاك اثرات نامطلوبي به همراه دارد كه افزايش هزينه كردها، كاهش درآمدها و تخريب ساير منابع خاكي، گياهي و حتي انساني و اقليمي از آن جمله است.
رياحي فقدان طعم و عطر طبيعي در ميوه و سبزيجات امروزي را ناشي از فقر مواد آلي در خاك‌ها و مصرف بي‌ رويه كودهاي شيميايي ذكر كرد و افزود: اگر برنج، گندم، جو، حبوبات و ساير غلات و حتي علوفه، گوشت و لبنيات دام‌هاي محلي از لحاظ كميت و كيفيت مواد غذايي از استانداردهاي جهاني فاصله گرفته‌اند ناشي از كمبود شديد مواد آلي در خاك‌هاي اراضي كشاورزي است.
مسئول طرح افزايش موادآلي خاك جهاد كشاورزي فارس خاطرنشان كرد: در حال حاضر گياهان زراعي و باغي در برابر آفات و بيماري‌ها كمترين مقاومت را داشته و شكننده شده‌اند كه با شيوع هر آفت و بيماري شاهد سرعت گسترش و وقوع آسيب هستيم كه اين امر در نتيجه ضعف در بنيه و شادابي گياهي و حاصلخيز نبودن خاك‌ها رخ مي‌دهد.
وي افزايش سالانه انواع آلاينده‌هاي شيميايي و ميكروبي در خاك‌ها و آلودگي در انواع محصولات كشاورزي را از عوارض ناشي از فقر شديد مواد آلي در خاك‌هاي اراضي كشاورزي دانست و افزود: كمبود يا فقدان مواد آلي و عناصر طبيعي حتي باعث شده است تا زمان ماندگاري و انبارداري ميوه و صيفي جات در يخچال‌ها و سردخانه‌هاي مدرن نيز كاهش يابد.
مجري پروژه ملي توليد كمپوست اظهاركرد: فقدان مواد آلي خاك مي‌تواند سبب متراكم و سخت شدن خاك‌هاي كشاورزي شود كه اين امر افزايش هزينه‌هاي آماده سازي بستر كشت را به همراه خواهد داشت.
رياحي يادآور شد: با بررسي بيش از 45 هزار آزمون خاك‌هاي اراضي كشاورزي در استان فارس مشخص شده است كه نزديك به 70 درصد خاك‌هاي استان كربن آلي كمتر از يك درصد، 24 درصد خاك‌هاي كربن آلي بين 1.5 – 1 درصد و تنها 6 درصد خاكها كربن آلي بيش از 1.5 درصد دارند و اين در حالي است كه يك خاك حاصلخيز در شرايط مناسب بايد داراي كربن آلي بين 5-2 درصد باشد.
وي بيان كرد: در حال حاضر سازمان جهادكشاورزي فارس به عنوان مجري پروژه ملي توليد كمپوست علاوه بر 30 شهرستان استان، به 32 استان كشور نيز خدمات رساني كرده و به مديران، كارشناسان ستادي و شهرستان ها، تشكل ها، تعاوني ها و عموم كشاورزان آموزش هايي را ارايه مي‌دهد. /س


برچسب ها: ماده ، آلی ، خاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.