پيش بيني مي‌شود معماري كتابخانه ها در بسياري از كشورهاي پيشرفته در سال 2025 تغيير اساسي كند و از اين فضا بيشتر به عنوان مخازن نگهداري كتاب بهره برداري خواهد شد.

سيد عليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: ظهور و توسعه اينترنت و گسترش فناوري اطلاعاتي، فرصت هاي بي نظيري پيش روي پژوهشگران و دانشجويان گشوده است.
وي افزود: ظهور اين رسانه باعث به وجود آمدن انقلابي در شيوه آگاهي رساني و نشر و ترويج دانش بشري شده به نحوي كه مطالعه از طريق شبكه اينترنت و ساير شبكه هاي اجتماعي رايج ترين نوع مطالعه در بخش يا تمامي اثر ديداري و شنيداي است.
قهاري تصريح كرد: محققان مهمترين عاملي كه پژوهشگران را از حضور در فضاي كتابخانه و سر بردن در آن بي نياز ميكند گسترش اين شبكه ها مي‌داند.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد: پيش بيني مي‌شود تا سال 2025 شكل فعلي كتابخانه در بسياري از كشورهاي پيشرفته تغيير اساسي كند و از اين فضا بيشتر به عنوان مخازن نگهداري كتاب و مركز اسناد بهره برداري شود.
وي اظهار داشت: آمار مراجعه كنندگان به كتابخانه براي مطالعه در محل در بسياري از كشورها ميل به صفر دارد البته مي‌تواند در حال حاضر به عملكرد و جذابيت فضاي كنوني نيز ارتباط داشته باشد به ويژه در جوامعي كه خواندن كتاب از رفتارهايي رايج نبوده از هر پنج  نفر تحصيل كرده تنها يك نفر خواندن كتاب را از ضروريات زندگي بداند.
قهاري تاكيد كرد: اكثر مردم تحت تاثير رفتارها و طرز تفكر افراد اطراف خود هستند و براي ايجاد تغيير در اين رفتار نياز به احساس مشاركت موثر بودن است حضور مردم در فضاهاي فرهنگي نياز به تغيير در نگرش مسئولان فرهنگي جامعه دارد كه كار فرهنگي را براي تغيير هنجارهاي اجتماعي به عنوان يك ضرورت بشناسند.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران ادامه داد: انسان شناسان معتقدند كه فضاهاي كتابخانه اي در شكل فعلي طي هزاران سال تغيير عمده اي نكرده است و جذابيت فضاي مطالعه و اصلاح روابط ساختاري نتوانسته تاثير عمده در جذب بيشتر مخاطب داشته باشد.
وي تصريح كرد: بنابراين نيازهاي بشر در كسب اطلاعات بيشتر با توجه به فناوري هايي كه به طور روزمره ارتقاء مي‌يابد در فرم و فضاي جديد ديده شود كه الزاماً تابع قواعد معمول معماري اين دوره نيست.
شايان ذكر است، انجمن مفاخر معماري ايران در پنجاه و چهارمين گفتمان هنر و معماري كه اول شهريور در موزه هنر امام علي(ع) برگزار مي شود به نظريه هاي پيرامون ايجاد فضاي مناسب كتابخانه هاي مي‌پردازد./ي2
برچسب ها: معماری ، کتابخانه ، قهاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار