انجمن مفاخر معماري ايران در "سي و ششمين گفتمان هنر و معماري" 10 اسفند در موزه امام علي (ع) مشتركات فرهنگي ايران و هند را بررسي مي كند.

سيد عليرضا قهاري،رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:رابطه و پيشينه تاريخي ميان ايران و هند و زمينه هاي مشترك فرهنگي بين دو كشور به ويژه به واسطه وجود حكمرانان و سلاطين عروج فرهنگ و هنر در طول تاريخ گذشته تاثيرات بنيادي برجاي گذاشته است.

وي افزود:قدرتهاي سياسي و حكومتهاي محلي هند با علاقمندي بسيار پذيراي هنر و هنرمندان ايراني بوده اند و نيز مهاجرتهاي قومي و تبادلات تجاري بين دو كشور به اين سرعت و تعميق بخشيده است.

قهاري تصريح كرد:در دوره معاصر با اين كه رابطه گسترده بين هنرمندان و معماران دو كشور وجود نداشته است؛ولي به طور همزمان معماران ايران و هند درپي يافتن هويت و ارزش هاي فرهنگي خود با چالش هاي مشابهي روبرو بوده اند و در پي دستيابي به راهكارهاي تعامل يا تقابل با فرهنگ غالب دنياي غرب،‌آموزه هاي يكساني را تجربه كرده اند.

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد:ديالوگ ميان اين انديشمندان مي تواند حوزه هاي قابل تامل در درك مستقيم و بي واسطه از مفاهيم فرهنگ معاصر و دريافت هويت ديرينه سرزمين به وجود آورد.

وي اظهار داشت:مواجهه با پديده جهاني شدن،فضاي جديدي در گفتمان و هم انديشي ميان ملت ها را مي طلبد كه ارزش فرهنگي و تاريخي شان بيش از پيش كم رنگ تر شده يا در معرض نابودي كامل قرار دارد.

گفتني است؛در "سي و ششمين گفتمان هنر و معماري" كه 10 اسفند در موزه امام علي(ع) برگزار مي شود،دكتر شهاب كاتوزيان،‌دكتر بيژن صفوي‌،كوروش ديباج،طباطبايي و شهريار يقيني پس از نمايش فيلم مستند "فرهنگ تاريخ و معنويت" به جنبه هاي تبادل انديشه در زمينه مشتركات فرهنگي در كشور خواهند پرداخت./ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار