كتاب "خرد جاويد" يادنامه دكتر منوچهر مزيني از سوي انجمن مفاخر معماري ايران در موزه هنر امام علي(ع) 10 خرداد معرفي و رونمايي مي‌شود.

سيد عليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: زنده ياد دكتر منوچهر مزيني كه در سال 1313 در سالي متولد و در سال 1381 درگذشت يكي از شاخص ترين چهره هاي معماري و شهرسازي معاصر ايران بوده كه به ويژه در دهه 50 تحولي بزرگ در آموزش شهرسازي كشور به وجود آورد.
وي افزود: نظريه هاي روشنگرانه و صريح استاد در عرصه شهرسازي، معماري در محافل حرفه اي و تخصصي امروز هم از جايگاه ويژه برخوردار بوده و به جرات مي‌توان گفت كه پس از گذشته پيش از سه دهه مباحثي كه توسط وي در حوزه شهرساي مطرح شده به قوت خود باقي است.
قهاري تصريح كرد: كساني كه بتوانند نظريه هاي وي را به چالش بكشند يا جايگزين مناسب برايش پيدا كنند بسيار انگشت شمارند.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد: نقش دكتر مزيني در برهه زماني گذار از سنت به مدرنيته و رويارويي با دانش غرب بسيار حائز اهميت است.
قهاري ادامه داد: وي از جمله متفكراني است كه با پيشرفت علمي بر آمده از تفكر مدرن آشنا بوده و تلاش بسيار داشت كه انديشه علمي را به  ايران و ايرانيان منتقل نمايد.
وي تاكيد كرد: معماري و شهرسازي به دليل كاربردي بودنشان و آميختگي با زندگي روزمره در ايران به صورت تجربي و سنتي از طريق انتقال سينه به سينه توسعه يافته اند و در تقابل رشد و عقلانيت كه در جهان بيني مدرنيته منجر به گسترش علم و انديشه علمي مي شود نياز به انديشمنداني دارد كه با هر دو جهان بيني آشنايي داشته و وفاق ميان اين دو را به گونه اي مسير بسازند دكتر مزيني با درك رسالت خود در رشد و آگاهي هاي علمي معماري و شهرسازي در ايران از راههاي مختلف كوشيد تا اين هدف محقق شود.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران تصريح كرد: از اقدامات دكتر مزيني مي‌توان به حضور وي در مراكز آموزشي، تربيت و ‌آموزش دانشجويان و انتقال آموخته هاي خود در حوزه هاي تئوري و طراحي تربيت پژوهشگران شهرساز ومعمار در سطح دكترا، تاليف و ترجمه متون علمي اشاره كرد.
قهاري خاطرنشان كرد: انتشار كتاب "خرد جاويد" در دهمين سال خاموشي استاد اقدامي مناسب در جهت بزرگداشت يكي ديگر از مفاخر و انديشمندان معاصر ايراني است.
شايان ذكر است، دكتر منوچهر مزيني داراي مدرك كارشناسي معماري از دانشگاه ايلي نوي آمريكا، كارشناسي ارشد برنامه ريزي شده، دكتراي شهرسازي دانشكده فني مونيخ و مسلط به زبانهاي انگليسي، آلماني، فرانسه و عربي بوده است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار