نخستين طايفه حدود 400 سال پيش در شهر کبودرآهنگ سکونت داشتند.

سيد عليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به

خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران

گفت: شهرستان کبودرآهنگ که نام آن به شکل کبودرآهنگ و کبوترآهنگ هم نوشته و تلفظ مي شود در شمال غرب استان همدان با جمعيتي بيش از 150 هزارنفر قرار گرفته است.

وي افزود: کبودرآهنگ مرکب از دو کلمه کبود و راهنگ به معناي قنات بوده اين منطقه در آغاز وطن طائفه حاجي لر قراقوزلو است که در حدود چهارصد سال پيش در اين مکان مستقر شده اند.

قهاري تصريح کرد: زبان گفتاري مردم ترکي آذربايجان است غار عليصدر علي سرد که در اين شهرستان قرار دارد يکي از بزرگترين غارهاي آبي و جذابترين مناطق زاگرس است اين غار در دل تپه هاي کبودرآهنگ در نزديکي روستاي عليصدر و در ارتفاع 2100 متري از سطح دريا جاي گرفته است.

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان کرد: اين غار مربوط به دوره ژوراسيک از دوران دوم زمين شناسي و جنس آن از نوع آهکي کريستاليزه و سياهرنگ بوده که در حدود 150 ميليون سال پيش در بستر دريا رسوب کرده است.

وي خاطرنشان کرد: منبع آب جاري در غار بارش هاي جوي منطقه است و نوسانات ارتفاع آب محدود بوده و نهايتاً به يک متر مي رسد و به دليل ريزش رسوبات به کف غار عمق آب بسيار متفاوت و از صفر تا 14 متر بوده وجود املاح زياد در آب و کف غار و نيز فقدان نور طبيعي باعث گرديده که هيچگونه حيات ملموسي در غار جريان نداشته باشد.

قهاري تاکيد کرد: وجود دالان ها، تالار و ستون هاي مزين به آويزهاي رنگارنگ با اشکالي بديع در اين غار عظيم و حيرت آور آن را به يکي از پرجاذبه ترين نقاط گردشگري غرب تبديل کرده است.

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران ادامه داد: اقدامات اوليه جهت شناسايي اين غار در سال هاي 1341 و 1342 توسط گروهي از کوهنوردان همداني صورت گرفت و در سال هاي بعد با انتشار خبر کشف اين غار، غارنوردان و محققان جذب اين پديده شگفت انگيز شدند.

وي خاطرنشان کرد: براساس شواهد موجود بخش هاي داخلي و دهليز ورودي غار عليصدر از دوران سلجوقي نيز مورد استفاده مردمان به شکل پناهگاه و تامين کننده آب شرب و کشاورزي قرار گرفته است زبان شناسان معتقدند نام کبودرآهنگ به معناي قنات کبود مي‌توند نام برگرفته از غار عليصدر باشد.

انجمن مفاخر معماري ايران در سي و چهارمين گفتمان هنر و معماري پيرامون استان همدان و شهرستان کبودرآهنگ هم انديشي با حضور صاحب نظران حوزه ايران شناسي با عنوان ايران سرزمين ناشناخته 26 بهمن در موزه هنر امام علي (ع) مي‌پردازد./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار