میدان مرکزی همدان میدان بزرگی است که امروزه با نام میدان امام همدان معروف است و طراحی آن تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است.

 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛ طرح و نقشهٔ این میدان، در سال 1307  از سوی  مهندس معمار آلمانی کارل فریش تهیه و بين سالهاي 1309 تا 1312 ساخته شده است.
ابنيه اطراف ميدان، شبيه ساختمان هاي ميدان حسن آباد تهران و به سبک "باروک" ( سبکي که در قرن 19 و 20 در اروپا معمول بوده) ساخته شده است- از اين ميدان شش خيابان سي متري منظم با زاويه 60 درجه منشعب مي شود .
 با وجود قدمت حدود  یک قرن هنوز این میدان موقعیت ارتباطی خود را با خیابان‌ها و بازار همدان حفظ کرده‌است. طراحی و اصول خیابان‌کشی یا انشعاب خیابان‌ها از این میدان دایره شکل، به نحوی است که هر چه شهر گسترده ‌تر می شود، باز غیر مستقیم زیر نفوذ همین میدان مرکزی شهر است.[۱]
این میدان مربوط به دوره پهلوی است و در همدان، محل تقاطع خیابان شهدا تختی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 رئیس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت : شیوه معماری این میدان تلفیقی از معماری ایرانی و معماری قرن 19 و اوایل قرن 20 اروپاست که کارش فریش معمار شهرساز آلمانی آن را  طراحی و ساخته است .
اسداله بیات افزود : 6 بنای موزون حاشیه میدان در دو طبقه و هر یک در حد فاصل 2 خیابان با نماکاری و تزئینات آجری و گچبری و پوشش سقف شیروانی ساخته شده اند و 2 گنبد با پوشش فلزی هم در دو طرف این بناها وجود دارد .
 وی عملیات مرمت و بازسازی بناهای موزون میدان امام را شامل شیروانی‌کوبی ، مرمت بدنه ، رنگ‌آمیزی درها و پنجره ها ، ساب و بندکشی نماها عنوان کرد و گفت : مرمت این میدان از سال 1373 و از محل اعتبارات وزارت کشور و اعتبارات عمرانی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آغاز وبا هزینه ی  بیش از 300 میلیون تومان اجرا شد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Zahra
۱۲:۵۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام اگه میشه درمورد بدنه و چیزهایی که نمارو تشکیل میده بیشتر توضیح داده بشه روش اجرای اجرها نوع کنبد ها و پنجره ها خیلی ممنون