کارگاه دو روزه مبانی علمی و عملی استخراج داروها و سموم فاز جامد (SPE)، هشتم شهريور سال جاري يا حضور كارشناسان آزمايشگاه‌هاي مراكز پزشكي قانوني سراسر كشور در استان فارس برگزار مي شود.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور دكتر آريا حجازي مديركل پزشكي قانوني استان فارس با اشاره به اجراي عملي استخراج داروها و سموم فاز جامد در شيراز گفت: در راستاي به روزرساني روش‌هاي آزمايشگاهي به ويژه در بخش استخراج و افزايش دقت در پاسخ‌هاي ارائه شده، منابع علمي مرتبط شناسايي، ترجمه و توسط دفتر تدوين كتب مرجع سازمان براي چاپ آماده شد. در كنار آن استخراج عملي نمونه هاي زيستي نظير خون و احشا به شيوه هاي جديد در پزشكي قانوني استان فارس انجام شد.

وي افزود: تغيير روش  استخراج نمونه هاي خون و احشا از شيوه هاي سنتي به شكل جديد استخراج با فاز جامد در استان فارس پياده سازي و پس از كسب نتايج مثبت و هماهنگي با معاونت پزشكي و آزمايشگاهي سازمان زمينه برگزاري كارگاه علمي و عملي استخراج فاز جامد نمونه ها براي كارشناسان آزمايشگاه‌هاي پزشكي قانوني كل كشور فراهم شد.

دكتر حجازي با اشاره به اينكه استخراج نمونه هاي زيستي(خون و احشا) به شيوه جديد تنها در استان فارس انجام مي شود، خاطرنشان كرد: استان تهران  و خراسان رضوي در زمينه استخراج برخي نمونه‌ها به شيوه هاي جديد اقداماتي انجام داده اند اما استان فارس در حال حاضر تنها استاني است كه براي استخراج نمونه هاي زيستي از شيوه استخراج فاز جامد استفاده مي كند.

مدير كل پزشكي قانوني استان فارس با تاكيد بر لزوم وجود دستگاه GC-mass براي استفاده از شيوه جديد استخراج در آزمايشگاه يادآور شد: از آنجا كه در استخراج توسط فاز جامد تزريق به  GC-mass نياز است، خريد اين دستگاه بايد در تهيه تجهيزات آزمايشگاهي مورد توجه قرار گيرد.

دكتر حجازي در ادامه با اشاره به مزاياي استفاده از شيوه جديد استخراج نمونه ها گفت: با بهره‌مندي از اين شيوه حجم نمونه ها از ماكرو به ميكرو تبديل مي شود و به جاي دبه هاي نمونه هاي سم‌شناسي حداكثر به دو سانتي متر مكعب از بافت نياز است. از سويي با اين شيوه شرايط بهداشتي در آزمايشگاه ها و دقت در پاسخگويي به ميزان قابل توجهي ارتقا مي يابد.

وي در خصوص هزينه هاي جايگزين كردن شيوه جديد استخراج در آزمايشگاه ها ادامه داد: از نظر مواد، تهيه هر ستون مورد نياز در شيوه جديد معادل هر ورق TLC مورد استفاده در شيوه سنتي هزينه دارد از سويي حجم حلال‌ها در شيوه جديد به شدت كاهش مي يابد.

مديركل پزشكي قانوني استان فارس استهلاك  دستگاه GC-mass را تنها قسمت هزينه بر شيوه جديد عنوان كرد و افزود: تنها قسمت هزينه بر شيوه جديد استخراج كه دقت كار را به شكل تمايز يافته اي افزايش مي دهد، استهلاك  دستگاه GC-mass است.

دكتر حسيني سرپرست معاونت آزمايشگاهي پزشكي قانوني استان فارس نيز در خصوص برگزاري اين كارگاه آموزشي گفت: در اين كارگاه دو روزه مباحث علمي مربوط به شيوه جديد استخراج ارائه مي شود اما تاكيد اصلي بر كارگاه هاي عملي است كه در اين زمينه برگزار مي شود.

وي با اشاره به سنجش مزايا و معايب شيوه هاي جديد و قديم استخراج در اين كارگاه دو روزه افزود: شيوه جديد استخراج نمونه هاي خون و احشا بر اساس تجربيات پزشكي قانوني فارس بسيار مقرون به صرفه تر و دقيق‌تر از شيوه هاي سنتي است و اگر در آزمايشگاه به جاي احشا نمونه خون گرفته شود علاوه بر بالا بردن دقت كار در مواردي حتي نياز به كالبدگشايي نيز وجود ندارد.

وي ادامه داد: در اين كارگاه دو روزه مباحثي همچون مروری بر مبانی علمی استخراج فاز جامد، مزایا و محدودیت های استفاده از روش SPE، انواع روش‌های Pre-treatment نمونه ها جهت SPE، مروری بر مراحل استخراج داروها و سموم به روش SPE، نکاتی در مورد نحوه انتخاب نوع ستون در استخراج SPE، کاربردهای SPE در سم شناسی تجزیه ای و .... مطرح مي شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.