با بهره برداری رسمی از سد و نیروگاه سیمره بسیاری از مشکلات مردم منطقه از جمله کمبود آب در برخی نقاط از این استان و استان های همجوار برطرف می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران سد سیمره به عنوان یکی از بزرگترین سدهای کشور در حالی  جزو طرح های مهر ماندگار قرار گرفته است که هنوز حرف و حدیث ها پیرامون این سد هنوز پایان نیافته است و آنچه مسلم است این است که بهره برداری از این سد علاوه بر  پایان دادن  به مشلات آبی موجود در غرب کشور به ویژه استان ایلام باعث افزایش ظرفیت انرژی برق آبی کشور می شود.

سد بتنی 2 قوسی 180 متری سیمره؛ بزرگترین پروژه عمرانی استان ایلام که جز 10 سد بزرگ کشور محسوب می شود در تاریخ 29 اردیبهشت ماه 90آبگیری  شد و بنا به گزارشات حداقل 2 سال نیز برای پر شدن مخزن و رسیدن به شرایط مناسب زمان نیاز دارد.

در زمان آغاز آبگیری سیمره در اردیبهشت ماه سال 90 عنوان شد نیروگاه سیمره با 3 واحد 160 مگاواتی و ظرفیت تولید سالانه 850 گیگاوات ساعت برق در حال تکمیل است. بر اساس برنامه، مرحله نخست نیروگاه سیمره تا پایان سال 91 و واحدهای دیگر نیز هر یک به فاصله 2 ماه باید وارد مدار شوند.

تنظیم و کنترل سیلاب ها، تولید انرژی پاک برق آبی، تعادل بار شبکه سراسری برق، امکان تبادل برق با کشورهای همسایه، بهبود شرایط عمران منطقه و اشتغال زایی؛ از جمله مهمترین مزیت های اجرای طرح سد و نیروگاه سیمره عنوان شده است.

از آنجايي كه سد سيمره در بالادست سد كرخه قرار دارد، نقش زيادي در كاهش رسوب در سد كرخه و افزايش عمر مفيد آن و همچنين افزايش كيفيت آب پايين دست دارد تا به این ترتیب بسیاری از مشکلات مردم  منطقه با احداث  این سد و نیروگاه کاهش یابد./س

همچنین علاوه بر این 12 طرح دیگر در استان ایلام جزو طرح های مهر ماندگار است که جزئیات آنها به شرح زیر است:

1.  

نيرو

ايلام

آبرساني به شهر ايوان از چشمه سياهگل

2.  

نيرو

ايلام

شبكه آبياري و زهكشي دشتهاي عباس عين خوش و فكه

3.  

نيرو

ايلام

شبكه آبياري و زهكشي دويرج

4.  

نيرو

ايلام

شبكه آبياري و زهكشي كنگير

5.  

نيرو

ايلام

شبكه آبياري و زهكشي ميمه

6.  

نيرو

ايلام

شبكه آبياري و زهكشي مهران (گاوي)

7.  

نيرو

ايلام

شبكه آبياري و زهكشي سيكان

8.  

نيرو

ايلام

سد سيمره

9.  

نيرو

ايلام

ساختمان سد كنگير

10.                       

نيرو

ايلام

سد گاوي (فاز اول شامل ديوار آب بند، تونل انحراف، خاكبرداري و فرازبندي شاخه چپ و راست سد)

11.                       

نيرو

ايلام

سد دويرج

12.                       

نيرو

ايلام

سد گلال (فاز اول)

13.                       

نيرو

ايلام

نيروگاه برقابي سيمره (450 مگاوات)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار