ماه مبارک رمضان یکی از بهترین هدیه هایی است که خداوند متعال به بندگانش ارزانی داشته است .

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ رهپویان قرآن در آخرین یادداشت خود نوشته است:



(یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیَامُ كَمَا كُتِبَ عَلىَ الَّذِینَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون‏)
(اى كسانى كه ایمان آورده‏اید روزه بر شما واجب شده همانطور كه بر اقوام قبل از شما واجب شده بود شاید با تقوا شوید) .«بقره_183»

ماه مبارک رمضان یکی از بهترین هدیه ها ییست  که خداوند متعال به بندگانش  ارزانی داشته است .
ماهی که نسیم زندگی بخش ِ آن , سالی یکبار می وزد وباران رحمت الهی را برای همگان به ارمغان میاورد .

ماه دعا ونیایش و راز ونیاز با خالق هستی بخش ,
ماه مساجد و شب زنده داری ؛
 ماه  سفره های افطار و صدای ربنا ؛
 ماه خودسازی و تقوا وپارسایی  و ...

براساس آیه فوق مهمترین اثر وفایده روزه ؛ همان چیزی است  که انسانها به خاطر رسیدن به آن , ایمان آورده اند وآن نیست مگر تقوا ی الهی .
بنابراین شاید بتوان گفت که مهمترین وظیفه ما در ماه مبارک رمضان , تقوا ی الهی وفتح قله های فلاح ورستگاری است .
و بر همه ماست که احترام این ماه بزرگ را حفظ بکنیم .

در حدیثی بسیار زیبا امام رضا علیه السلام در فضیلت ماه مبارک ؛  از پدران بزرگوارشان از امیرالمومنین نقل میکنند که  روزی رسول خدا فرمودند :

 (فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ وَ لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ‏ السَّاعَاتِ‏ هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُكُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُكُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ).

(هان ای  مردم , ماه خدا همراه با برکت ورحمت ومغفرت به سوی شما روی آورده است , ماهی که در نزد خدا وند متعال برترین ماهها , وروزهایش برترین روزها , وشبهایش بهترین شبها و لحظه هایش نیکوترین لحظه هاست ؛ ماهی که در آن به مهمانی خداوند دعوت شدید , ومورد تکریم واحترام او قرار گرفتید , نفس کشیدن شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت و اعمالتان در آن مقبول و دعای شما در آن مستحاب است  ) .
« الأمالی شیخ صدوق  حدیث 93   المجلس العشرون»


امیدورام که ما هم توانسته باشیم  با گذشت ماه معظم شعبان ؛ خود را برای این ضیافت الله آماده کرده باشیم .
انسان همواره باید سعی و تلاشش بر این باشد که بتواند رضای حضرت دوست را به دست آورد , باید ببیند که  خدای متعال با چه چیزهایی خوشحال و از بند هاش راضی می شود .

در این ماه بزرگ , که خداوند متعال سفره رحمتش را به رایگان  برای همگان گسترانده , چیزهای زیادی وجود دارد که انسان میتواند به  سبب آنها خود را به در گاه ایزد منان  نزدیک کند .

خداوندی که در عین نزدیکی به ما ؛ خیلی از او دور هستیم .

دعا واستغفار وتلاوت قرآن و توبه و اطعام وصدقه و خیلی چیزهای دیگر ؛ که شاید خیلی ساده از کنار این گونه امور میگذریم و لی قدر ومنزلت آنها روز قیامت و روز پس دادن حساب روشن خواهد شد .
روزی که انسانها و دوستان ما  با همین اعمال به ظاهر ساده ؛ پله پله بهشت را طی میکنند و انسان غبطه  این روزها را میخورد .
علی کل حال انسان باید از این روزهای مبارک نهایت استفاده را ببرد و به فرموده امام راحل , اگرحالی پیدا شد این حال را تا ماه مبارک بعدی نگه دارد .

 سیره وروش انسانهای بزرگ واهل سیر وسلوک ؛ این بوده که اول ماه مبارک را , اول سالشان  قرار می دادند  واعمال  و حسابهای خود را از اول این ماه تا ماه مبارک بعدی ؛ مورد بررسی قرار میدادند  .
مرحوم امام , به نقل از نزدیکانشان ؛ برای این ماههای ویژه ؛ برنامه های خاص داشته اند , به طوری که در این ماه شعر نمیخوانند و یا شعر نمی سرودند و ....و در این ماه  دگرگونیهای خاصی را برای زندگی خود ایجاد میکردند .سراسر این ماه را به تلاوت قرآن و انجام مستحبات مربوط به این ماه , سپری میکردند .(پاسدار اسلام شماره 93) .

اما پاداش فرد روزه دار

روزی شخصی یهودی به محضر مبارک رسول خدا شرفیاب شد واز آن حضرت  از مسائلی پرسش کرد .
بعد از سوال ازعلت واجب شدن روزه ؛ از حضرت پرسید : پاداش شخص روزه دار چیست ؟
 
حضرت فرمود ند :
 (مَا مِنْ‏ مُؤْمِنٍ‏ یَصُومُ‏ شَهْرَ رَمَضَانَ‏ احْتِسَاباً إِلَّا أَوْجَبَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَهُ سَبْعَ خِصَالٍ أَوَّلُهَا یَذُوبُ الْحَرَامُ فِی جَسَدِهِ وَ الثَّانِیَةُ یَقْرُبُ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الثَّالِثَةُ یَكُونُ قَدْ كَفَّرَ خَطِیئَةَ آدَمَ أَبِیهِ ع وَ الرَّابِعَةُ یُهَوِّنُ اللَّهُ عَلَیْهِ سَكَرَاتِ الْمَوْتِ وَ الْخَامِسَةُ أَمَانٌ مِنَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ السَّادِسَةُ یُعْطِیهِ اللَّهُ بَرَاءَةً مِنَ النَّارِ وَ السَّابِعَةُ یُطْعِمُهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ طَیِّبَاتِ الْجَنَّةِ) .

هرکس ماه مبارک رمضان را به حساب خداوند متعال روزه بگیرد خداوند هم هفت خصلت برای او واحب می کند 
اول اینکه حرام را از بدنش ذوب میکند 
دوم اینکه او را به رحمت خود نزدیک می کند 
سوم اینکه خطای پدرش حضرت آدم علیه السلام را می پوشاند 
چهارم اینکه سکرات مرگ را  براو آسان منماید
پنجم اینکه او را از گرسنگی وتشنگی روز قیامت در امان می دارد 
ششم اینکه برائت از آتش را به او عطا منماید 
وهفتم اینکه از طیبات بهشت براو می خوراند .

« من لا یحضره الفقیه  ج‏2  باب علة فرض الصیام »

در پایان ,  از خداوند متعال مسألت دارم که  ما را به اون درجه از عبودیت برساند که روزه مان , روزه خواص الخواص  باشد.
ما راهم از دعای خیرتان محروم مفرمایید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار