شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان از علامه ذوالفنون حسن زاده آملی آخرین نوشته این وبلاگ است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ مرکا در یادداشتی شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان از کلام استاد حسن زاده آملی را منتشر کرده است:

دعای روز سوم ماه خدا

اَللّهُمَّ ارْزُقْنى فیهِ الذِّهْنَ وَالتَّنْبیهَ وَباعِدْنى فیهِ مِنَ السَّفاهَةِ وَالْتَّمْویهِ

وَاجْعَلْ لى نَصیباً مِنْ كُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فیهِ

بِجُودِكَ یا اَجْوَد الاْجْوَدینَ

................................

خدایا روزیم كن در این ماه تیزهوشى و بیدارى و دورم گردان در آن از بی خردى و اشتباه كارى

و مقرر فرما برایم بهره اى از هر خیرى كه در آن نازل گردانى

به جود و كرمت اى باجودترین جودمندان

................................

امروز سوم رمضان است. براى تیزهوشى و بیداریت دعا كن و از هر چه در آن بى ‏خردى و اشتباه‏ است ‏بپرهیز.

سهمت را از خیر و بركت این ماه افزون تر بخواه كه او بخشنده ‏ترین بخشندگان است.

فاطمه (س) در آداب روزه دار سخن می‏گوید

حضرت فاطمه (علیها السلام) سیده نسوان عالم در آداب روزه‏ دار می‏ فرماید:
عن جعفر بن محمد عن آبائه عن فاطمه (علیهم السلام) : «انها قالت: ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه‏»*

جعفر بن محمد (علیهما السلام) از آباء گرامش از فاطمه دخت گرام رسول الله (صلی الله علیهم اجمعین) روایت می‏نماید: که حضرت زهرا (علیها السلام) فرمود: صائم با روزه خویش کاری نکرده (یعنی حق روزه را ادا نکرده) هر گاه زبان و گوش و چشم و جوارحش را از (آنچه که بر آنها حرام است) حفظ نکرده باشد.

یعنی روزه یک مسمای واقعی از حفظ شکم از کل خوردنیها و نوشیدنیها و مبطلات دیگر و خلاص ه‏ای از اجتناب از گناهان و معصیت‏ خداوند می‏باشد، زیرا روزه‏دار بدون پرهیز از تمامی محرمات روزه واقعی را در خویش تحقق نبخشیده است.

* وقایع الایام خیابانی، ص 432


پذیرایى شایسته از مهمان

قرآن كریم در شرح ایثار خاندان نبوت در سوره مباركه حشر مى فرماید:

و یوثرون على انفسهم و لوكان بهم خصاصه*

در حدیث آمده است كه مردى خدمت رسول خدا (صلّى الله علیه وآله) شرفیاب شد و از گرسنگى شكایت كرد،رسول خدا (صلّى الله علیه وآله) شخصى را به حجره هاى همسران خود فرستاد تاچیزى براى مرد فقیر بیابند، اما همگى آنها گفتند: نزد ما چیزى جز آب نیست. سپس پیامبر (صلّى الله علیه وآله) رو به اصحاب كرد و فرمود: چه كسى امشب این مرد فقیر را مهمان مى كند؟

على علیه السلام فرمود: من پذیرائیش مى كنم اى رسول خدا!

پس به طرف خانه حركت كرد و جریان را به اطلاع حضرت فاطمه علیها السلام رساند، حضرت فاطمه گفت: نزد ما غذایى، جز به اندازه دختر بچه اى نیست و لكن ما مهمان را بر خود مقدم مى داریم.

آن شب على علیه السلام به فاطمه علیها السلام فرمود: شما بچه ها را خواب كن، من از مهمان پذیرایى مى كنم. چراغها را خاموش كرد و خوب به همراه مهمان سر سفره نشست، اما خود از غذا چیزى نخورد تا اینكه مهمان سیر شد، صبح همان شب این آیه نهم از سوره حشر در شأن ایشان، (على و فاطمه علیه السلام) نازل شد. على علیه السلام صبح كه خدمت رسول خدا (ص) شرفیاب شد. (بى آنكه سخنى بگوید) پیامبر (ص) تبسم كرد و آیه فوق را تلاوت فرمود و ایثار آنها را ستود.**

*حشر/هر چند به چیزى نیازمند باشند باز مهاجران را با خویش در آن چیز مقدم مىدارند (و جانشان بكلى از بخل و حسد و حرص دنیا پاك است).

** تفسیر نمونه، ج 23، ص 519 - ریاحین الشریعه، ج 1 ص 157 - فاطمه بهیجه قلب المصطفى: ص 35


و ما ادریک ما الفاطمه؟! (پای کلام علامه حسن زاده آملی)

انسان کامل اگر مرد باشد مظهر و صورت عقل کل است، و اگر زن باشد مظهر، و صورت نفس کل و سخن او «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ» و حدیث نبوی « اُمّ ابیها» بر همین روال و مدار حقیقی و تفسیر انفسی قابل فهم و ادراک است.

بدان دلیل «فاطمه» نامیده شد که خلق از ادراک و معرفت ذات و هویّتش محرومند و فرمود: «اِنّما سُمّیت فاطمة لانَّ الخلقَ فُطِموا عَن معرفتِها». پس: الفاطمةُ ما الفاطمةُ و ما ادریکَ ما الفاطمةُ؟!

حضرت زهرا علیهاالسلام، هم «لیلة القدر» است و هم «یوم الله» و یازده قرآن ناطق از این لیلة القدر فرود آمده و آن جناب امّ الائمّه است؛ چنان که انسان کامل کتاب الله و حضرت فاطمه علیهاالسلام «امّ الکتاب».

در بیان مراتب لیلة القدر است که لیلة القدر بنیه انسان کامل و سینه خاتم است و قرآن در آن و به سوی آن فرود آمد و قابل و حامل آن است. فاطمه علیهاالسلام قرآن شناس و مفسّر قرآن است.

حضرت بی بی، عصمة الله الکبری می گوید: « الهی شکرت که مرا در هیچ مرحله ی قرآن معطل نگذاشتی.» این حرف یعنی چه؟!

جناب شیخ مقید، جناب سید مرتضی علم الهدی و بزرگان دیگر نظیر امثال و نظایر آنان، حضرت صدیقه ی طاهره را عصمة الله الکبری می دانند. امام حسن عسکری علیه السلام، امام،حجة الله، در روایتی می فرماید که: « ما (ائمه)، حجت های خدا بر شمائیم و جده ی ما فاطمه حجت خدا بر ماست.»

این چه مقامی است دیگر؟! این چیست؟! سبحان الله! سبحان الله!

قدر خود بشناس و مشمر سرسری خویش را از هرچه گویم برتری +

خلق را یارای ادراک مقام علمی و عملی فاطمه زهرا علیهاالسلام نیست و معرفت به کنه شخصیت فاطمه علیهاالسلام میسور احدی نمی باشد که آن انسان کامل را باید انسان کامل بشناسد و بشناساند.

در هر آنی به نعمتهای غیر متناهی الهی متنعمی.

مبادا آنها را در راه معصیتش صرف کنی!
هزار و یک کلمه، جلد 7، کلمه 983، صفحه 338

این را نیز ببینید

فاطمیون اینگونه اذان بگویند ... +

قول امروز من

از امروز به بعد بیش از قبل به پدر و مادرم محبت می کنم ،

اگر مرا کاری داشتند بی درنگ اجابتشان کنم و اگر درخواستی داشتند اطاعت می کنم.

حضرت فاطمه (س) می فرمایند:

همیشه در خدمت مادر و پاى بند او باش، چون بهشت زیر پاى مادران است؛و نتیجه آن نعمت هاى بهشتى خواهد بود.

كنزل العمّال: ج 16، ص 462، ح 45443

همچنین می فرمایند: خداوند، نیكی به پدر و مادر را سبب امان از خشم خود قرار داد.

بحارالانوار/29/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار