پشت برقراری برق در تابستان سوزان امسال باوجود رکوردشکنی‌های پی‌درپی مصرف، افزایش آتش‌سوزی و خسارت تجهیزات برق و حوادث شغلی نیرو‌های فنی شرکت برق پنهان است.

 «در نقطه ورود و خروج ولتاژ بالا، حفره‌ای مثل رد گلوله در بدن ایجاد می‌شود، حالا مثل یک چوب خشک آماده آتش گرفتن است.» متخصص طب اورژانس افشین امینی، برق‌گرفتگی را اینطور توصیف می‌کند. ۸ مرداد شرکت برق اعلام کرد که به علت گرمای بی‌سابقه و افزایش مصرف، شبکه زیر بار سنگین است و حوادثی مثل آتش‌سوزی ترانس‌ها و تابلو‌های برق بیشتر شده که مساوی با افزایش ماموریت برق‌کاران و حوادث شغلی صنعت برق است.

۲۳ مرداد کارکنان شرکت برق در قم پیکر همکارشان که موقع تعمیر پست برق دچار برق‌گرفتگی شد را به خاک سپردند. در همان زمان یک پست برق در تهران در گرمای ۴۰ درجه آتش گرفت و چند اکیپ عملیاتی درگیر رفع خاموشی شدند.

کشته شدن یکی از کارکنان برق

۳۰ بار رکورد سال گذشته مصرف برق در یک ماه اخیر شکسته شده است. در تابستان امسال تولید انرژی در ایران در پیک مصرف یک و نیم برابر ترکیه با جمیعت و اقتصاد تقریبا مشابه و مساوی آلمان با جمعیت مشابه و اقتصاد ۱۰ برابری است.

در این وضعیت ایران دچار ناترازی برق است و در پیک مصرف ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق دارد؛ معادل مصرف یک روز استان تهران. بزرگ‌ترین مصرف‌کننده برق ایران، کولر‌های گازی‌اند که به اندازه همه مصر با اقتصاد تقریبا مشابه و ۳۰ درصد جمعیت بیشتر از ایران، برق می‌خورند. دومین مصرف‌کننده بزرگ، تجهیزات و فناوری قدیمی‌اند.

کارشناس اقتصادی علی اربابی، معتقد است که «تا وقتی تحریم ادامه دارد، امکان به‌روز کردن فناوری و تجهیزات برقی قدیمی و پرمصرف نیست و با هدررفت و مصرف زیاد، فشار روی شبکه برق همچنان سنگین است»؛ اما کارشناسی دیگر رحمان صوابی، می‌گوید که «دانش فنی به‌روز و لوازم کم‌مصرف در کشور وجود دارد، اما با قیمت فعلی برق انگیزه خرید تجهیزات کم‌مصرف نیست.»

در کشور‌های حوزه یورو برای جلب مشارکت مردم در صرفه‌جویی انرژی، «بازار برق» پیش بینی شده که قیمت انرژی براساس عرضه و تقاضا و بدون یارانه تعیین می‌شود و در عمل افراد برحسب میزان و زمان مصرف از برق ارزان‌تر استفاده می‌کنند.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.