هشدار‌هایی که از سوی غرب در خصوص تهدید داعش مخابره می‌شود، مربوط به بخشی از این گروه است که از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی غرب قابل مدیریت نیست.

 این روز‌ها بار دیگر نام داعش در گزارش‌های رسمی و غیررسمی نهاد‌های اطلاعاتی غرب و حتی برخی بیانیه‌های سازمان ملل متحد بر سر زبان‌ها افتاده است. در یکی از تازه‌ترین این موارد، رئیس دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل در سخنانی درباره خطر روزافزون حملات تروریستی داعش در اروپا هشدار داد. بااین‌حال این مقام عالی سازمان ملل متحد، از مصدر پیدایش داعش خراسان و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی حامی این گروه تروریستی کمترین صحبتی نکرده است! به عبارت بهتر، رئیس دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل متحد از خطری سخن گفته که سه عضو دائمی شورای امنیت (آمریکا، انگلیس و فرانسه) در خلق و استمرار حیات مسموم آن دخیل بوده‌اند.

بهتر است مقامات سازمان ملل متحد نسبت به یک قاعده مهم امنیتی آگاه باشند: اینکه نمی‌توان یک خطر امنیتی در دنیای امروز را بدون در نظر گرفتن مصدر و منشاء آن برای افکار عمومی تشریح کرد! ازاین‌رو بهتر است مقامات ارشد سازمان ملل متحد به این سؤال مهم پاسخ دهند که داعش چرا و توسط چه بازیگرانی به وجود آمده است؟ سؤال مهم‌تر اینکه نقش مثلث لندن-واشینگتن-پاریس در بازتعریف داعش در منطقه غرب آسیا چیست؟

نکته مهم دیگر، معطوف به قسمتی از بیانیه سازمان ملل است که در آن، داعش صرفاً به‌عنوان خطری برای اروپا مورد شناسایی و معرفی قرار گرفته است! «ولادیمیر ورونکوف» رئیس دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل در شورای امنیت سازمان ملل مدعی شده است که شاخه داعش خراسان «بزرگ‌ترین تهدید تروریستی خارجی» برای اروپا است. ورونکوف ادامه داد که داعش خراسان «قابلیت‌های مالی و لجستیکی خود را در شش ماه گذشته بهبود بخشیده است و این امر، ازجمله، با حمایت شاخه افغانستان و آسیای مرکزی به دست آمد». به گفته وی خطر انجام حملات داعش خراسان در خارج از مرز‌های افغانستان افزایش‌یافته است. 

اما نکته اساسی اینجاست که ناتو در زمان ترک افغانستان، بسیاری از زندانیان خطرناک و جانی داعش را آزاد کرد تا بتوانند در سرتاسر افغانستان و شبه‌قاره هند پراکنده شوند. در حال حاضر نیز ناتو (با مدیریت و محوریت آمریکا) مسئولیت بازتعریف تروریسم تکفیری داعش را برعهده‌گرفته است. طبیعی است که بخشی از اعضای داعش در این معادله، طغیانگر شده و قدرت مدیریت غرب بر آنها کاهش پیدا می‌کند. هشدار‌هایی که از سوی غرب در خصوص تهدید داعش مخابره می‌شود، مربوط به بخشی از این گروه است که از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی غرب قابل مدیریت نیست. بنابراین، باید پشت پرده و جنس چنین هشداری را درک کرد.

دو کشوری که در خصوص ظهور و فعالیت‌های داعش در اروپا بیشتر از همه هشدار می‌دهند، آلمان و فرانسه هستند. دقیقاً دو کشوری که سرویس اطلاعاتی آنها در بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ میلادی بیشترین نقش را در هدایت عناصر افراطی خود به عراق و سوریه داشتند. هزاران تن از اعضای داعش را اتباع آلمان و فرانسه تشکیل می‌دادند و دستگاه‌های اطلاعاتی غرب نیز توان مالی، امنیتی و نظامی خود را معطوف به تقویت این گروه‌های متوحش تکفیری کرده بودند. ازاین‌رو به‌جای تمرکز بر بیانیه‌های صوری که از سوی سازمان ملل متحد صادر می‌شود، باید فرامتن و بستری که داعش در آن رشد کرده را موردتوجه و تحلیل قرار داد. جای این بخش مهم، در روایتگری سازمان ملل متحد از پدیده تروریستی-تکفیری داعش خالی است.

منبع: آنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.