معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد كشاورزی استان چهارمحال و بختیاری درباره افزایش قیمت مواد لبنی در روزهای اخیر گفت: خشكسالی ها و كاهش تولید محصولات كشاورزی از دلایل عمده افزایش قیمت مواد لبنی در این استان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:
برزو هیبتیان افزود: با تداوم خشكسالی در استان چهارمحال وبختیاری تولید سویا، ذرت و جو ، كه خوراك اصلی دام محسوب می شود، نیز كاهش یافته است.
وی اظهار داشت:با كاهش محصولات زراعی مذكور، قیمت جو از كیلویی چهار هزار و 200ریال به شش هزار ریال، سویا از هفت هزار و 500 ریال به 21 هزارریال و ذرت از چهار هزار و 800 به هشت هزار و 500ریال افزایش یافته است.
هیبتیان تصریح کرد: افزایش هزینه های تولید بدلیل اجرای هدفمندی یارانه ها، افزایش سالانه حقوق كارگران و رشد جهانی قیمت ها از دیگر دلایل عمده و اصلی افزایش قیمت لبنیات در ماه گذشته می باشد.
وی در ارتباط با كاهش كیفیت مواد لبنی به ویژه شیری تولیدی نیز تصریح كرد: كارخانه ها در راستای تولید انواع مواد لبنی اقدام به فرآوری شیر و گرفتن مواد پروتئینی آن می كند كه بر این اساس كیفیت شیر تولیدی كاهش می یابد.
هیبتیان در زمینه اقدامات معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد كشاورزی استان چهارمحال وبختیاری برای جلوگیری از كمبود مواد لبنی در بازار گفت: توسعه مشاغل خانگی در محیط روستایی و پرداخت وام به متقاضیان راه اندازی مجتمع های دامپروری و گاوداری با سود هفت درصد و بازپرداخت 10 ساله درراستای فرهنگ سازی برای پرورش گاو شیری می باشد.
وی، اجرای برنامه های آموزشی و اصلاح نژاد گاوهای شیری برای تولید شیر از 30 كیلو به 35 كیلوگرم را از دیگر اقدامات معاونت بهبود تولیدات دامی عنوان كرد.
هیبتیان با بیان اینكه در روستاها استقبال از پرورش و نگه داری گاو شیری نسبت به گذشته كمرنگ تر شده است، افزود: برخی از روستاییان معقتدند كه قیمت تمام شده مواد لبنی برای تولید كننده و زنان روستایی به صرفه نیست.
وی یادآور شد: البته جاذبه هایی كه در بخش مسكن و تجارت و دلال بازی ایجاد شده ، خانواده ها را به سمت اشتغال در این زمینه كشانده و این امر نیازمند تلاش دولت برای رشد همه جانبه و واقعی تمامی بخش ها بصورت همزمان است .
به گفته وی، هم اكنون در چهارمحال و بختیاری 285 هزار راس گاوشیری اصیل ، دورگ و بومی در دامداری ها و روستاها وجود دارد كه سالانه 250 هزارتن شیر تولید و روانه بازار می شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.