با پایین آمدن سن استعمال دخانیات و قلیان در نوجوانان کشور شانس سکته قلبی در این گروه سنی در سن 40 تا 50 سالگی چند برابر می شود.

دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان   باشگاه خبرنگاران افزود: مهم ترین علت مرگ  و میر در جهان از جمله ایران بیماری های قلبی و عروقی بوده كه در واقع علت مرگ و میر در دنیا اول بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی ، سرطان و دیابت است.
 
وی با اشاره به این که یک عامل مهم و مشترک در بروز این بیماری استعمال دخانیات است گفت: اگر مصرف دخانیات در شرایطی باشد که آلودگی هوا هم وجود داشته باشد ابتلا به بیماری دو چندان می شود.
 
وی ادامه داد: قلب یک ماهیچه است که برای هر بار تپش باید خون وارد آن شود و این خون باید از عروق كرونر غذارسانی به ماهیچه قلب می كند. سيگار چند اثر نامطلوب روي قلب مي گذارد در واقع ضربان قلب را زیاد می کند و رگها را تنگ تر می کند و اگر هنگام فعالیت به آن خون و اکسیژن کافی نرسد فرد دچار سکته قلبی می شود.
 
مسجدی اظهار داشت: فشارخون افراد سیگاری 5 تا 10 میلی متر جیوه بیشتر از افراد غیر سیگاری است همچنين استرس و عوامل محیطی روی عکس العمل قلب اثر می گذارند.
 
وی با تاکید بر این که هر چه سن شروع استعمال دخانیات در افراد پایین تر باشد خطر ابتلا به سکته قلبی در آنها بیشتر است افزود: تحقیقات نشان داده است که افرادي كه در سنین پایین تر استعمال سیگار و قلیان را شروع کنند شانس سکته قلبی در سنین 40 تا 50  در آنها بالاتر است. در حال حاضر ما می بینیم که جوان 35 ساله سکته قلبی کرده است.
 
ولی در کشورهای پیشرفته معمولاً در سن 60 تا 70 سال سکته دیده می شود و علت معمول آن در ایران این است که کودکان ما در سن 12 تا 15 سالگی سیگار را شروع می کنند.
 
بنابراین استعمال دخانیات ضمن این که ریسک را بالاتر می برد سن ابتلا را پایین تر می آورد.
 
** ارتباط بین مصرف قرص ضد بارداری، دود سیگار و سکته قلبی
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند و سیگار می کشند یا در معرض دود سیگار هستند چندین برابر در معرض ابتلا به سکته قلبی و مغزی به خصوص در سن زیر 50 سال هستند.
 
دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران عنوان کرد: در چند سال اخیر بحث قلیان یک بحث جدی شده است . جوانان ما از قلیان به عنوان تفریح و یک انگیزه دور هم جمع شدن استفاده می کنند باید توجه داشت که  به نوجوانان یاد دهیم که قلیان می تواند  باعث انتقال هپاتیت، سل ، ویروس ایدز و بروز بیماری های قلبی و عروقی شود.
 
*هر 4 تا 5 دقیقه یک نفر در اثر عوارض استعمال سیگار فوت می کند

وی در ادامه به آلودگی هوا به عنوان یک فاکتور مضاعف برای سکته قلبی اشاره و یاد آور شد: قلیان، سیگار و آلودگی هوا دارای C0 (مونوکسید کربن) هستند که این عامل باعث تنگ شدن عروق می شود و روند را برای بروز سکته قلبی و بیماری های قلبی وعروقی فراهم می کند.
مسجدی از نبودن فضای ضد دخاني در کشور گله کرد و عنوان کرد: ما قانون جامع کنترل دخانیات داریم ولی اجرا نشده است.
ما تا به کی باید حرف بزنیم تا زمانی که قانون اجرایی نشود این حرف ها به جایی نمی رسد.
 
وی ادامه داد: 12 تا 15 درصد مردم کشور سیگاری و 85 درصد نیستند ولی این 85 درصد به صورت غیر مستقیم و یا مستقیم در معرض دود سیگار هستند. مردم ایران روزی 7 تا 5 میلیارد تومان هزینه خرید سیگار می کنند و هر 4 تا 5 دقیقه یک نفر به علت عوارض سیگار فوت می کنند.  اگر نتوانیم قابل را اجرا کنیم و میزان افراد سیگاری زیادی می شود و به میزان آن تعداد بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و بیماری های تنفسی دو چندان می شود./عط
برچسب ها: آلودگی هوا ، سیگار ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار