دبیرانجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن برنقش تحقیق و توسعه در بالا بردن بهره وری تولید تاکید کرد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شاتا حمید طاهباز توکلی با انتقاد از ناکافی بودن سهم R&D  در بنگاهها تصریح کرد : اگر چه کمیت همیشه تعیین کننده نیست و کیفیت کار مهم است اما در حال حاضر نه از نظر کمیت و نه از لحاظ کیفیت این سهم کافی نیست و به لحاظ مشکلات و موانع موجود از همین سهم ناکافی هم به درستی استفاده نمی شود.
 توکلی تصریح کرد :بنگاهها اغلب با واحدهای تحقیق و توسعه به عنوان یک واحد تشریفاتی برخورد می کنند.
وی توجه به تحقیق و توسعه را موجب بهبود روشهایی دانست که موجب صرفه جویی دروقت، کاهش ضایعات، افزایش کیفیت و کمیت و کاهش هزینه می گردد وافزود : با تحقیق و توسعه می توان به نوآوری ، فناوری و روشهایی دست یافت که به بهره وری در منابع در اختیار می انجامد .
به بیان وی با سوق دادن تولید و صنعت کشوربه تولید ملی، کاهش واردات و ایجاد رقابت ، بنگاهها به ناچار به سمت تحقیق و توسعه روی خواهند اورد وخود به خود هم در بودجه ملی و هم در بودجه بنگاهها، این سهم (یعنی اعتبارات تحقیقاتی) در برنامه های توسعه ملی افزایش خواهد یافت.
توکلی اظهار کرد :درشرایط فعلی که درهای واردات کاملاً باز است و حمایت چندانی از تولید ملی نمی شود و درعین حال رقابتی هم وجود ندارد، عملاً فعالیتهای تحقیق و توسعه در اولویت نخواهند بود و بدیهی است که از سهم ناچیزی هم برخوردار باشد.
وی با تاکید بر نقش ترویجی، فرهنگی و آگاهی دهندگی تشکلها در حمایت از کار و سرمایه ایرانی کرد : هر چه قدرامکان مشارکت تشکلهای بخش خصوصی در تصمیم گیری ها و برنامه ریزیها فراهم گردد مؤثرتر و تأثیرگذارتر است، اما متأسفانه به حد کافی به این تشکلها امکان مشارکت در تصمیم گیریها داده نمی شود.
توکلی اظهار کرد: تشکلها تقریباً در همه جای دنیا در نقش بیان کننده مشکلات، طرح دیدگاهها، جلب توجه مسؤلین و نهادها به مسائل و مشکلات و ارائه راه حل هایی برای رفع این قبیل معضلات می‌پردازند.
وی تصریح کرد :تشکلها در واقع قدرت اجرایی ندارند کارآنها بیشتر بررسی و تشویق است و می توانند با بررسی مسائل و مشکلات، راهکارها و راه حلهایی را در وضع قوانین، دستورالعملها، بخشنامه ها و ... پیشنهاد دهند و در اجرایی شدن آنها پیگیری های لازم را انجام دهند.
نقش انجمنها در ارتباط صنعت و دانشگاه
دبیر انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه بر نقش فعال انجمنها در ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید کرد و افزود : انجمن مراکز تحقیق و توسعه صنایع ومعادن با راه اندازی بیش از 2200 واحد تحقیق و توسعه تاکنون همواره در نقش ترویجی و تشویقی خود بسیار موفق عمل کرده و زمینه های ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع مختلف را فراهم کرده است.
به گفته این فعال بخش خصوصی ، تا زمانی که سیاستهای کلی اقتصادی در کشور اصلاح نشوند و صنعت برای بقاء خود در عرصه های ملی و بین المللی مجبور به روی آوری به تحقیق و توسعه نشود ارتباط  صنعت و دانشگاه همچنان ضعیف خواهد ماند.
وی ادامه داد: ایجاد فضای رقابتی در حوزه اقتصاد و صنعت، جلوگیری از واردات بی رویه و کاهش وابستگی اقتصادی به منابع طبیعی مانند نفت خود به خود فضایی را ایجاد می کند که نظام اقتصادی به سمت تحقیق و توسعه، نوآوری و فناوری میل کند.
توکلی تصریح کرد : در بازارهای بین المللی کیفیت و قیمت حرف اول را می زنند و برای ورود به بازارهای جهانی باید از طریق تحقیق و توسعه و نوآوری و کیفیت، تنوع را بالا برد و قیمتهای تمام شده را کاهش داد./عب
برچسب ها: توسعه ، صنعت ، تولید ، صنایع ، معادن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار