علامت گذاری توده های غیر قابل لمس سینه زمانی استفاده می شود که توده هایی در ماموگرافی و سونوگرافی دیده می شود ولی در معاینه معمولی قابل پیدا کردن نیست.

دکتر نسرین السادات علومی، متخصص و جراح بیماری های سینه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: معمولا ما در صورتی که توده مشکوک باشد ابتدا نمونه برداری با هدایت سونوگرافی یا ماموگرافی در خواست می کنیم و در صورتی که این توده ها نیاز به برداشت شدن داشته باشند به دلیل غیر قابل لمس بودن و مشکل بودن یافتن آن ها حين عمل جراحی باید قبل از عمل علامت گذاری شوند.

وی افزود: این کار به روش های مختلفی قابل انجام است که برخی از آن ها در کشور ما نیز قابل انجام دادن است و یکی از روش های علامت گذاری با سیم یا وایر است.

علوی در ادامه گفت: در روش علامت گذاری با سیم قبل از عمل جراحی با هدایت سونوگرافی یا ماموگرافی سیم بسیار نازکی در داخل یا در کنار توده قرار داده می شود که جراح در هنگام عمل جراحی با هدایت این سیم توده را پیدا کرده و عمل جراحی دقیق و بدون نقص انجام خواهد شد.

وی اذعان داشت: ممکن است در مرکزی امکان گذاشتن سیم وجود نداشته باشد مثلا رادیو لوژیستی که در این کار تبحر داشته باشد در دسترس نباشد و یا وسایل لازم فراهم نباشد که در این صورت می توان از روش هایی مانند سونوگرافی حین عمل یا تزریق ماده رنگی داخل توده قبل از عمل جراحی استفاده کرد.

وی افزود: انتخاب نوع روش علامت گذاری بستگی به تجربه جراح و وسایل موجود در آن مرکز دارد و آنچه که باید در جراحان توصیه کرد این است که توده های غیر قابل لمس سینه را حتما قبل از عمل جراحی علامت گذاری کنند.

وی خاطر نشان کرد: علامت گذاری به این دلیل است که برخی توده ها به دلیل کوچک بودن و همرنگ بودن با نسج اطراف در هنگام عمل جراحی به راحتی قابل یافتن نیستند و در مواردی دیده شده که توده ای که بدون علامت گذاری عمل شده پس از عمل جراحی در نسج سینه باقی مانده و در حقیقت عمل جراحی بی تاثیر بوده و باید تکرار شود.

علوی در پایان توصیه کرد: جراح باید تمامی اقدامات لازم را برای علامتگذاری و مشخص کردن محل دقیق توده قبل از عمل جراحی انجام دهد تا بتواند عملی بدون نقص و دقیق انجام دهد./ح
برچسب ها: توده ، سرطان ، ماموگرافی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار