یک متخصص بیماری‌های عفونی مطرح کرد: نشانه‌های زونا تاول‌های منطقه‌ای یا کوچکی هستند که جنب یکدیگر در منطقه یک عصب محیطی پدید می‌آید و با درد و سوزش همراه است.

ویروس واریسلا زوستر یک دی‌ان‌ای ویروس و یکی از هشت ویروس هرپسی شناخته شده‌است که می‌تواند مهره‌داران را آلوده کند. این ویروس به‌طور معمول به ترتیب در کودکان و بزرگسالان دیده می‌شوند.

عباس سلگی، فوق تخصص عفونی اطفال در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد: آبله و زونا در هر حقیقت عاملشان یک ویروس است و آن هم ویروس واریسلا هرپس زوستر است.

او ادامه داد: هر فردی که قبلا مبتلا به آبله مرغان شده باشد در بزرگسالی ممکن است در اثر یک سری عوامل این ویروسی که در بدن به صورت نهفته است، فعال شود و باعث بیماری زونا شود.

گفتنی است این ویروس به صورت نهفته در سلول‌های عصبی واقع در گانگلیون خلفی نخاع باقی می‌ماند تا زمانی که به علت یک عامل تحریکی یا نقص سیستم ایمنی دوباره فعال شود. بنابراین ویروس از شاخه خلفی نخاع در امتداد عصب‌ها حرکت می‌کند و باعث دو نوع آسیب عصبی و پوستی می‌شود. در این حالت بیماری موضعی دردناکی ایجاد می‌شود که زونا نام دارد. نشانه‌های زونا تاول‌های منطقه‌ای یا کوچکی هستند که جنب یکدیگر در منطقه یک عصب محیطی و در امتداد مسیر آن پدید می‌آید و با درد خنجری و سوزش همراه است.

سلگی مطرح کرد: در حقیقت زونا را کسی می‌گیرد که قبلا آبله مرغان گرفته است، وگرنه یک فرد بزرگسال از فرد مبتلا به  آبله مرغان هیچوقت زونا نمی‌گیرد.

به گفته وی فرد معمولا ۵-۷ روز قبل از اینکه دچار ضایعات پوستی عصبی شود در محل سینه‌ای (در ناحیه عصب بین دنده ای) یا در ناحیه ساکرال و یا منطقه صورت (در مسیر عصب سه قلو) احساس سوزش و گزگز و خارش در پوست محل مورد حمله می‌کند. این علائم به دلیل حمله ویروسی به بافت است که باعث تحریک عصب‌ها می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: آسیب پوستی شامل تاول و بثورات پوستی در مسیر سایر عصب‌های روی پوست است که معمولاً پنج تا هفت روز بعد از آسیب عصبی شروع می‌شود و بعد از چند روز ضایعات بهبود می‌یابند. این تاول‌ها بیشتر در پوست سینه و پشت بروز می‌کند و همانند آبله‌مرغان بسیار مسری هستند.

خبرنگار: فاطمه کربلایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
من زونا گرفتم و دکترا تا دو هفته از درد به خودم میپیچیدم ولی تا جوشا نریخت بیرون نفهمیدن
آخرین اخبار