موشک جدید هند یک ماهواره پیشرفته را برای رصد زمین به فضا برد.

 هند روز پنجشنبه ۱۵ اوت یک ماهواره پیشرفته رصد زمین را در سومین ماموریت موشک «SSLV» جدید خود به فضا پرتاب کرد.

اسپیس گزارش داد، ماهواره «EOS-08» سازمان تحقیقات فضایی هند در ساعت ۲۳:۴۷ به وقت منطقه زمانی شرقی با موشک ۳۴ متری SSLV از «مرکز فضایی ساتیش داوان» پرتاب شد.

این سومین پرواز برای SSLV بود. اولین پرواز این موشک در اوت ۲۰۲۲ با شکست به پایان رسید زیرا موشک دو محموله خود را شامل ماهواره رصد زمین EOS-02 و یک کیوبست ساخته‌شده توسط دانش‌آموزان، در مدار اشتباه قرار داد و آنها در یک زمان نسبتا کوتاه به زمین بازگشتند.

موشک SSLV در دومین پرواز خود که در فوریه ۲۰۲۳ انجام شد، با موفقیت سه محموله را شامل ماهواره EOS-07 و دو کیوبست در مدارهای دایره‌ای به ارتفاع ۴۵۰ کیلومتر مستقر کرد.

به گفته سازمان تحقیقات فضایی هند، موشک در سومین پرواز خود ماهواره EOS-08 را در یک مدار دایره‌ای با ارتفاع ۴۷۵ کیلومتری قرار داد. این ماهواره ۱۷۵.۵ کیلوگرمی پس از استقرار کامل، زمین را با دو تجهیزات خود موسوم به «EOIR» و «GNSS-R» مطالعه خواهد کرد.

مقامات سازمان تحقیقات فضایی هند در شرح ماموریت نوشتند: داده‌های فروسرخ EOIR برای کاربردهایی مانند نظارت به کمک ماهواره، بررسی بلایای طبیعی، پایش محیط زیست، تشخیص آتش، مشاهده فعالیت‌های آتشفشانی و نظارت بر بلایای صنعتی و نیروگاهی استفاده خواهند شد. از سوی دیگر، GNSS-R توانایی خود را در استفاده از سیگنال‌های ناوبری ماهواره‌ برای تشخیص سیل، ارزیابی رطوبت خاک و تحلیل بادهای روی اقیانوس نشان می‌دهد.

همچنین، ماهواره EOS-08 دارای یک دزیمتر نور فرابنفش است که به توصیف تشعشعات فضایی پیش از مأموریت «گاگانیان»(Gaganyaan) کمک می‌کند. گاگانیان اولین پرواز فضایی سرنشین‌دار هند است که احتمال می‌رود تا سال ۲۰۲۵ پرتاب شود.

ماهواره EOS-08 طوری طراحی شده است که به مدت یک سال در مدار کار کند. به گفته سازمان تحقیقات فضایی هند، کار این ماهواره پیشگامانه خواهد بود و پایه کار دیگر ماهواره‌های رصد زمین را بنیان خواهد گذاشت.

مقامات سازمان تحقیقات فضایی هند در شرح ماموریت نوشتند: اهداف اولیه ماموریت EOS-08 شامل طراحی و توسعه یک ریزماهواره، ایجاد تجهیزات سازگار با ریزماهواره و ترکیب فناوری‌های جدید مورد نیاز برای ماهواره‌های عملیاتی آینده است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.