آمارهاي جهاني نشان مي‌دهد كه حدود 14 درصد افراد بالاي 25 سال و 33 درصد افراد بالاي 65 سال در دنيا، مبتلا به آرتروز هستند.

سيد منصور رايگاني، متخصص طب فيزيكي و توانبخشي و استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:‌ آرتروز يكي از مهمترين مشكلات و بيماري‌هاي مفصلي و استخواني است كه قسمت عمده‌اي از افراد جوامع مختلف،‌به آن مبتلا هستند.

وي با بيان اينكه بيماري آرتروز به طور عمده در سنين ميانسالي و پس از آن بروز مي‌كند، تصريح كرد: البته به دلايل مختلف شيوع اين بيماري در بين جوانان نيز افزايش يافته است.

رايگاني تاكيد كرد: در بسياري از كشورهاي جهان همچون ايران، آمار دقيق و مشخصي از آرتروز وجود ندارد، اما بر طبق بررسي‌ها و مطالعات انجام شده، آمارهايي در خصوص اين بيماري ارائه مي‌شود.

اين متخصص طب فيزيكي و توانبخشي با اشاره به آمارهاي جهاني ارائه شده در خصوص بيماري آرتروز، افزود: آمارهاي جهاني نشان مي‌دهند كه به طور كلي حدود 14 درصد افراد بالاي 25 سال و 33 درصد افراد بالاي 65 سال در دنيا، مبتلا به آرتروز هستند.

وي يادآور شد: آرتروز از جمله مهمترين و شايعترين بيماري‌ها در سنين سالمندي است و در افراد بالاي 65 سال شيوع اين بيماري افزايش يافته است.

رايگاني اظهار داشت: در كشورمان نيز اغلب مبتلايان به آرتروز به ويژه آرتروز زانو در سنين بالاي 65 سال هستند و سالانه نيز هزينه‌هاي هنگفتي به صورت مستقيم و غير مستقيم صرف اين بيماريان مي‌شود.

وي خاطر نشان كرد: در برخي از كشورها همچون آمريكا، بر طبق آمارهاي مربوط به سال‌هاي اخير، حدود 10 ميليارد دلار در سال صرف آرتروز شده است.

80درصد مبتلايان به آرتروز در جاتي از محدوديت حركت دارند
استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:‌افراد مبتلا به آرتروز به دليل بيماري خود دچار افت كيفيت زندگي مي‌شوند و در زندگي روزمره خود با مشكلات زيادي روبرو مي‌شوند.

رايگاني با اشاره به اينكه بسياري از مبتلايان به آرتروز به ويژه آرتروز زانو براي انجام بسياري از فعاليت‌ هاي خود نياز به كمك ديگران دارند، تاكيد كرد: بر طبق بررسي‌ها، حدود 80 درصد مبتلايان به آرتروز درجاتي از محدوديت حركتي دارند و تعداد قابل توجهي از آنها نمي‌توانند فعاليت‌هاي روزانه خود را به درستي انجام دهند.

وي يادآورشد: با توجه به آمار بالاي ابتلا به آرتروز به ويژه آرتروز زانو و ناتواني و مرگ و مير بالاي ناشي از آن ، پيشگيري از اين بيماري به ويژه از نظر اصلاح روش‌هاي زندگي از جمله تحركت و فعاليت‌ بدني اصولي و مناسب، حفاظت از مفاصل و تنظيم وزن بدن بسيار ضروري خواهد بود./ح

برچسب ها: آتروز ، زانو ، مفصل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار