در آستانه مذاکرات ایران و گروه 1+5 ، برخی رسانه های خبری غربی می گویند هرگونه تلاش از سوی غرب برای رفع تنش هسته ای باید عاری از زورگویی باشد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه "چاینا دیلی" نوشت :وضع تحریم‌ها برای جلوگیری از سرمایه گذاری ایران در زمینه ای هسته ای بوده که تنها خواسته آمریکا و متحدینش است.

به نوشته این روزنامه، آمریکا با تدوام این رویکرد در واقع حق دیگر کشورها را که خواهان روابط اقتصادی عادی با ایران هستند ضایع می کند.

در این بین چین همیشه مخالف اعمال تحریم های همه جانبه بر علیه کشوری ثالث بوده و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و فشار و تحریم های چند جانبه بر علیه این کشور پذیرفتنی نمی باشند.

این روزنامه سپس می نویسد: چین معتقد است که مذاکره و گفتگو تنها راه دستیابی به توافق مناسب در حل مناقشه هسته ای ایران است و بکارگیری زور را قاطعانه رد می کند.

بر این اساس ، ایران نیز اخیرا در این مسیر با انعطاف بیشتری دو سری گفتگو برگزار کرده و ضروریست که همه طرف‌های درگیر پروسه حل مسالمت آمیز این تنش را پیگیری کنند.

به نوشته چاینا دیلی، واشنگتن نیز باید موضع جدیدی را اتخاذ کرده و با پذیرش بفعالیت های هسته ای ایران فشار برای تحریم های همه جانبه را که هواداری نیز ندارد متوقف کند و در عین حال این کشور باید از "بکار گیری زور" بر علیه ایران خودداری کند.

پایگاه خبری آمریکایی "مارکت اوراکل "نیز با اشاره به حضور اخیر ایران در نشست اعضای عضو پیمان شانگهای نوشت:سران شرکت کننده در این نشست دو روزه که عبارت بودند از چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند "تلاش برای حل موضوع ایران با بکارگیری زور غیر ممکن است و منجر به رویدادهای غیر قابل پیش بینی می شود."

این پایگاه خبری با هشدار به سران آمریکا و رژیم صهیونیستی می نویسد: سران واشنگتن و تل آویو باید درنظر داشته باشند که با پشتیبانی اعضای پیمان شانگهای از ایران هرگونه تلاش برای بکارگیری زور بر علیه ایران غیر ممکن است.

در همین زمینه روزنامه هافینگتون پست نیز نوشت: ایران به هر تصمیم منفی بر علیه خود پاسخ می دهد اما خبر خوب برای اروپا این است که توپ در زمین آن ها است نه آمریکا و اروپا می تواند با اتخاذ دیپلماسی مناسب در کوتاه مدت موفق شود.

بنابر این گزارش، هیچ کدام از این فشارهای وارده سنگین بر علیه ایران نتوانسته اند در محاسبات هسته ای این کشور تاثیری داشته باشند. در واقع فعالیت های هسته ای ایران به پیشرفت خود ادامه می دهند.

این کشور در سال 2002 تعداد محدودی سانتریفیوژ داشت اما هم اکنون حدود 10000 هزار سانتریفیوژ و انباری از اورانیوم غنی شده دارد.

هافینگتون پست سپس با صراحت می نویسد :مهمترین نکته ای که باید توجه کرد این است که ایران "دانش هسته ای" را دارد و بسادگی آن را کسب نکرده بنابر این هیچ امیدی به پایان برنامه های غنی سازی این کشور نیست.

بنوشته این روزنامه, اگر شرایط مذاکرات استانبول پذیرفته شوند آنگاه تنش ها نیز برطرف می شود. رویکرد " گام در برابر گام" باعث می شود تا دو طرف بجایی که بخواهند به هم آسیبی برسانند به یکدیگر کمک کنند .

از دیدگاه این روزنامه، مصادف شدن این مذاکرات با سال انتخابات آمریکا این اجازه را به اوبامایی که پشت سرش نتانیاهوی اسرائیلی و برخی جنگ افروز دیگر درکنگره هستند نمی دهد تا وی سیاست معقولی در پیش گیرد و این جاست که اروپا باید میدان داری کند.

این فرصتی منحصر بفرد برای اروپا هست و با تاخیر و برنداشتن تحریم ها، اروپا فرصت ایجاد شده در مذاکرات با ایران را خواهد سوزاند.

هافینگتون پست در خاتمه می نویسد:بین تحریم و صلح، انتخاب مشخص است و اروپا باید به طرف صلح با ایران برود در حالی که آمریکا قادر به این مهم نیست./ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار