برخی از اعضای اروپایی ناتو ممکن است در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ادامه حمایت از اوکراین خودداری کنند.

پولیتیکو می‌نویسد، در صورتی که دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود احتمال دارد برخی از کشور‌های اروپایی عضو ناتو دیگر از اوکراین حمایت نکنند.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی اوکراین را به سمت جنگ با روسیه سوق دادند و با روی کار آمدن ترامپ ممکن است حمایت‌های نظامی از کی یف پایان یابد همانطور که ترامپ خود بار‌ها مخالفتش را با ارسال سلاح و کمک مالی به اوکراین اعلام کرده و پیشنهاد برقراری صلح میان کی یف و مسکو را مطرح کرده است.

انگلیس و سایر کشور‌ها ممکن است با یک انتخاب دشوار روبرو شوند: موافقت با حل و فصل (صلح) اجباری مناقشه به نفع فدراسیون روسیه یا رد این پیشنهاد و حمایت از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین.

نامزد ریاست جمهوری آمریکا پیش از این وعده داده بود در صورت آمدن به کاخ سفید، ارتش آمریکا را برای کمک به کی یف اعزام نخواهد کرد.
اخیرا رئیس جمهور سابق آمریکا در شبکه اجتماعی خود با نام Truth Social نوشت که با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفتگوی تلفنی داشته است. 

پیشتر، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت که تحولات اوضاع پیرامون اوکراین، از جمله اظهارات کی‌یف در مورد حمله به خاک روسیه، منجر به آغاز جنگ جهانی سوم خواهد شد.

پیش از این، رویترز گزارش داده بود که کیت کلوگ و فرد فلیتز مشاوران ترامپ طرحی را برای تکمیل عملیات نظامی در اوکراین به او ارائه کردند که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، اجرایی خواهد شد. آنها همچنین اشاره کردند که در صورت امتناع روسیه از مذاکره، ایالات متحده باید کمک به اوکراین را افزایش دهد. به گفته مشاوران، فدراسیون روسیه «می تواند متقاعد شود تا پای میز مذاکره بنشیند و قول دهد پیوستن اوکراین به ناتو را برای مدت طولانی به تعویق بیندازد.» 

به گفته فلیتز، «اوکراین نباید رسماً سرزمینی را به روسیه واگذار کند»، اگرچه کی یف «بعید است که بتواند در آینده نزدیک کنترل کل قلمرو را دوباره به دست گیرد». وی همچنین خاطرنشان کرد که برای دستیابی به صلح، باید تضمین‌های امنیتی اضافی به کی‌یف ارائه شود که به معنای «تجهیز کردن [اوکراین]تا دندان است». به گفته فلیتز، ترامپ خود به طرح ارائه شده واکنش مثبت نشان داد، اما کاملا موافق نبود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: طرح پیشنهادی مشاوران ترامپ باید وضعیت میدان نبرد را در نظر بگیرد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اخیراً ابتکار صلحی را ارائه کرد که نه غرب و نه اوکراین آن را نپذیرفتند.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار