یک اندیشکده معتبر انگلیسی در گزارشی تحلیلی به بررسی شکست نقشه عربستان در ترغیب دیگر کشورهای منطقه برای تشکیل جبهه نو ظهور پرداخت.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، اندیشکده انگليسي "روسی" در آغاز گزارش خود می نویسد: تصمیم مشترک سعودی و البته بحرین در طرح اتحاد گسترده بین کشورهای خلیج فارس به شکست انجامیده است.

دولت سعودی در اجلاس 14 مه سال جاری کشور‌های حاشیه خلیج فارس در ریاض به بحث و تبادل نظر در این زمینه پرداخت. هر چند که انتظار زیادی می رفت که حداقل بین بحرین و عربستان سعودی این اتحاد شکل گیرد اما این نشست در عمل بازده قابل توجهی را برای عربستان در بر نداشت.

بر اساس این گزارش، کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس هرگز خواهان از دست دان تمامیت ارضی خود به صرف مقابله با ایران آن هم با نقشه عربستان نیستند.

ریاض با حیله در پی القا ایران هراسی است

به نوشته این اندیشکده ، عربستان کشوری محافظه کار در بسیاری از زمینه ها است که سیاست های زرق و برق داری را به اجرا می گذارد. در این بین جریان های خبری سنی این کشور نیز همگام با خانواده سلطنتی سعی در القای دفاع اجتناب ناپذیر کشورهای منطقه از خود در برابر ایران را دارند.

ریاض در اجلاس 14 مه شورای همکاری خلیج فارس به دنبال جلب متحدانی می گشت و می خواست بدان دست یابد اما تحلیل‌ها، شواهد و قرائن از شکست طرح سعودی در این میان خبر می دهند.

اتحاد بحرین با عربستان قمار بسیار بزرگی است

برای خاندان آل خلیفه وضعیت اصلا خوب نیست.اقتصاد این کشور در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. قانون و نظم در این کشور افتضاح است و معترضین هر روزه کشته می شوند .تمامی این موارد چهره تیره بحرین از منظر جهانی را نشان می دهند بنابر این اتحاد بحرین با عربستان قمار بسیار بزرگی است .پیوستن به کشوری که 39 مرتبه بزرگتر از خود است و جمعیت بیشتری نیز دارد مسئله دیگری است.چنین اقدامی به مفهوم واگذار کردن تمامیت ارضی بحرین به سعودی ها است که نه سنی ها و نه شیعیان بحرینی علاقه ای به این مسئله ندارند.

قطر حامی ایران مخالف طرح سعودی است

قطر از دیر باز با سعودی ها در اختلاف است.هر چند که در سال‌های اخیر اندکی این روابط بهبود یافته اند اما در مورد مسئله مهمی ایران بین این دو کشور اختلاف نظر است.

اختلافات ارضی امارات با عربستان

هر چند که امارات در ظاهر از ریاض حمایت می کند و در مسئله مهمی چون تعامل با ایران همگام با سعودی است اما اختلافات ارضی دیرینه ایی بین این دو کشور است بطوری که امارات متحده عربی خود را از طرح پیشنهادی ریاض در ایجاد پول مشترک بین کشورهای حاشیه خلیج فارس بیرون کشید.

حاکمیت ملی عمان مهمتر از اتحاد با عربستان است

با وجود وابسته بودن به عربستان از لحاظ اقتصادی ،عمان اولین کشوری بود که از طرح پول مشترک در سال 2007 کناره گیری کرد.این کشور با هرگونه اتحادی با سعودی ها که حاکمیت ملی خود را در معرض خطر قرار دهد مخالف است.

کویت باید ابتدا مشکلات سیاسی خود را حل کند

کویت غرق در مشکلات سیاسی اش است و نگران این مسئله است که چنین اقدامی یعنی اتحاد با عربستان سعودی مشکلات دیگری را برایش بوجود آورد.

بیم سلطه عربستان بر کشور های منطقه مانع اجرای این نقشه است

این اندیشکده در پایان گزارش خود می نویسد:کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هرچند مخالف افزایش پیوندهای اقتصادی نیستند اما حقیقت این است که این اقدام سعودی برای دیگر کشور های کوچکتر بسیار نگران کننده است.

در این بین بیم آن می رود که ایجاد این اتحاد زمینه ساز تسلط عربستان در زمینه های مختلف شده و این کشور‌ها از لحاظ اجتماعی و سنن های دیرینه شان تحت تاثیر سلطه جدید قرار گیرند. شاید ریاض نیز مثبت بیاندیشد اما ترس از سلطه سعودی‌ها کلا ایده عربستان را تحت الشعاع خود قرار داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار