همایش سراسری سلول‌های بنیادین و دندان‌پزشکی نخستین بار در اصفهان در سالن مرکز تحقیقات پروفسور ترابی‌نژاد برگزار گردید.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان دبیر اجرایی این همایش گروه‌های هدف این همایش را دندان‌پزشکان عمومی و متخصص، و رشته‌های تخصصی مرتبط با سلول‌های بنیادین معرفی کرد.

دکتر قادر فیضی گفت:در این همایش دکتر نصر رییس پژوهشکده رویان اصفهان، دکتر آرش خجسته، دکتر نغمه بهرامی، دکتر سید مصطفی فاطمی و دکتر عبدالرضا محمدنیا از دانشگاه تهران به همراه جمعی از اساتید اصفهان به ایراد سخنرانی پرداختند.

وی از جمله مباحث مطرح شده در این همایش را، مبانی سلول‌های بنیادین، مهندسی بافت و دندان‌پزشکی، کاربرد سلول‌های بنیادین در درمان‌های داندان‌پزشکی و مارکرهای سلول‌های بنیادین عنوان کرد و افزود: از دیگر موضوعات ارایه شده در مراسم، سلول‌های بنیادین دندان‌های شیری و تمایز آنها، ترمیم استخوان‌های فک با استفاده از سلول‌های بنیادین و سلول‌های بنیادین و تولید غضروف بود.

در ادامه دکتر فاطمه نادعلی دبیر علمی همایش به بیان تاریخچه‌ای از سلول‌های بنیادین پرداخت و گفت: تاریخ آشنایی انسان با سلول‌های بنیادین به سال 1800 میلادی می‌رسد که البته به‌صورت مشخص برای اولین‌بار از جنین با عنوان سلول‌های بنیادین جنین جدا شد و در سال 1973 اولین پیوند سلول‌های بنیادین مغز استخوان از یک گیرنده غیرخویشاوند با دهنده انجام گرفت.

وی افزود: امروزه استانداردهای بین‌المللی استفاده از سلول‌های بنیادین (ISSCR) مشخص شده است وکلیه محققان موظف به رعایت آن و نیز اطلاع‌رسانی به بیمارانی را دارند که در آزمایش های انسانی در رابطه با سلول‌های بنیادین شرکت می‌کنند.

دبیر علمی همایش اضافه کرد: اگرچه سلول‌های بنیادین افق جدیدی را در علم باز کرده و امید فراوانی را در رابطه با درمان بیماری‌ها در عصر جدید گشوده است ولی باید به خاطر داشته باشیم برخی از این موفقیت‌ها هنوز در مراحل مختلف آزمایش می‌باشد که امیدواریم در نهایت به درمان قطعی بیماری‌های توسط این سلول‌ها انجام پذیرد.

دکتر نادعلی همچنین هدف ازبرگزاری این مراسم را "با توجه به تازگی سلول‌های بنیادین دندان‌ نسبت به سلولهای بنیادین سایر اندام‌ها"، طرح، آشنایی و بحث و تبادل نظر اساتید، دانشمندان و محققین با سلول‌های بنیادین در دندان‌پزشکی عنوان کرد و گفت: آشنایی با نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات کشوری و همچنین آشنایی با تسهیلات مرکز تحقیقات دندان‌پزشکی دکتر ترابی‌نژاد از دیگر اهداف این همایشی می‌باشد.

گفتنی است این همایش با همکاری دانشکده دندان‌پزشکی، مرکز تحقیقات پروفسور ترابی نژاد، ستاد توسعه سلول‌های بنیادین ریاست جمهوری و پژوهشکده رویان اصفهان انجام برگزار شد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.