مسکو واشنگتن را به تحریک گرجستان علیه روسیه متهم کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری رویترز، الکساندر لوکاشیویچ  سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این باره با صدور بیانیه ای به حمایت آمریکا از گرجستان برای پیوستن به ناتو و همچنین حمایت گسترده تسلیحاتی واشنگتن به تفلیس اشاره کرد و نوشت:‌آمریکا گرجستان را تحریک می کند تا در واکنش به جنگ سال 2008 میان روسیه و گرجستان در اندیشه انتقام از مسکو باشد.
در بیانیه شدید اللحن لوکاشیویچ که در واکنش به وعده حمایت نظامی هیلاری کلینتون به تفلیس صادر شده است تصریح شد:  وعده کمک به تفلیس برای الحاق به ناتو در کنار تداوم حمایت های نظامی از گرجستان به نوعی تحریک میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهوری این کشور است تا به ماجراجویی های مجرمانه اش که پیش از این عامل اصلی بروز جنگ پنج روزه میان مسکو و تفلیس بوده است ادامه دهد.
لوکاشیویچ در این بیانیه افزود:‌ بار دیگر مسئولان عالی آمریکا با حمایت قدرتم ندانه از ساکاشویلی و تکرار آزادانه گفته های پیشینشان مبنی بر اشغال خاک گرجستان از طرف روسیه، در پی تغذیه احساسات انتقام جویانه تفلیس بر آمده اند.
وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه وعده داده بود واشنگتن در آموزش نیروهای ارتش گرجستان با هدف تقویت توانشان در دفاع از سواحل این کشور کمک می کند ضمن اینکه در سخنانش آنچه را که اشغال روسیه بر دو جمهوری جدایی طلب شوروی سابق خوانده بود محکوم کرد.
در سال 2008 و در پی هجوم ارتش گرجستان به اوسیتیای جنوبی، ارتش روسیه به گرجستان حمله و آنان را وادار به عقب نشینی کرد.
دامنه این جنگ کوتاه مدت تا منطقه جدایی طلب آبخازی در ساحل دریای سیاه نیز کشیده شده بود.روابط سیاسی میان دو کشور روسیه و گرجستان قطع است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار