گزارش سالانه حقوق بشر وزارت خارجه آمريکا با مخالفت شديدي در ايران، سوريه، پاکستان و بلاروس مواجه شده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، اين گزارش که روز پنجشنبه توسط وزارت خارجه آمريکا منتشر شده است، به صورت يکجانبه از وضع حقوق بشر در برخي از کشورها انتقاد کرده است.

در ايران اين گزارش سالانه با محکوميت شديدي روبرو شد. بسياري از مردم ايران اين گزارش را ابزاري براي دخالت در امور داخلي کشورها و انحراف اذهان عمومي از مشکلات داخلي و خارجي آمريکا قلمداد کرده اند.

يک شهروند ايراني، گفت: آمريکا با اين گزارش سعي مي کند بر جناياتش در عراق و افغانستان سرپوش بگذارد و هر وقت اين موضوعات مطرح مي شود سعي مي کند تا چند کشور را به عنوان ناقض اصلي حقوق بشر معرفي کند.

يک شهروند ديگر ايراني گفت: اين ابزاري است که آمريکا براي اعمال فشار بر کشورهايي که با سياست هايش مخالف هستند، استفاده مي کند.

"حيان سليمان" تحليلگر سوري معتقد است گزارش سالانه حقوق بشر وزارت خارجه آمريکا پر از دروغ است.

"حيان سليمان" گفت: اين گزارش نه تنها پر از دروغ است، بلکه حقيقت را هم وارونه جلوه داده است.

وي افزود: آمريکا سابقه طولاني در استفاده از معيارهاي دوگانه در مسئله حقوق بشر در جهان دارد. آنها يک معيار را تنها براي آمريکا تعيين مي کنند، يک معيار را تنها براي سوريه، يکي براي چين، يکي براي آمريکاي لاتين و براي هر کشوري ارزيابي خاصي دارند و اين معيارها به رابطه سياسي اين کشورها با خودشان ارتباط دارد.

مخالفت با گزارش وضع حقوق بشر وزارت خارجه آمريکا به پاکستان نيز کشيده شد. "حنان" يک  شهروند پاکستاني و صاحب يک کتاب فروشي مي گويد: آمريکايي ها حق صحبت کردن درباره وضع حقوق بشر را ندارند.  وقتي در حملات آنها هيچ تروريستي کشته نمي شود و تنها زنان و کودکان کشته مي شوند چگونه مي تواند درباره حقوق بشر سخن بگويد؟ اصلا آنها سزاوار سخن گفتن درباره وضع حقوق بشر  نيستند.

"اکرم اعظم" رئيس بنياد "آينده" پاکستان نيز در واکنش به اين گزارش گفت: آمريکايي ها بايد بفهمند که نمي توانند اراده خود را بر جهان و جهان اسلام تحميل کنند. آنها بايد به احساسات ما و حقوق بشر احترام بگذارند، آنها بايد به حق موجوديت و زندگي ما به عنوان يک کشور مستقل و يک جامعه احترام بگذارند. آنها پيش از اينکه براي ما موعظه کنند که چه چيزي خوب است و چه چيزي بد است، ابتدا بايد به ما به عنوان يک کشور با حق تماميت و حاکميت ارضي احترام بگذارند.

از سوي ديگر خبرگزاري ملي بلاروس هم به نقل از سخنگوي وزارت خارجه اين کشور نقل کرد: اين گزارش فاقد ارزش است و وزارت خارجه بلاروس نسبت به اين گزارشات بي پايه و اساس اظهار نظر بيشتري نمي کند.

وزارت خارجه بلاروس همچنين افزود:موضوع حقوق بشر براي آمريکا به ابزاري براي اعمال فشارهاي سياسي بدل شده است.
برچسب ها: بشر ، آمریکا ، انتقاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار