يک سناتور جمهوريخواه آمريکا روز سه شنبه تعهد باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا را در خصوص اعمال تحريمهاي جديد عليه بانک مرکزي ايران زير سوال برد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگـزاري رويترز، وي به اين موضوع اشاره کرد که اوباما پيشتر طي هفته گذشته و زمان امضاي تحريمها و تبديل آنها به قانون، درخواست کرد اين حق را داشته باشد تا برخي از تحريمها را ناديده بگيرد.

اوباما طي بيانيه اي که روز شنبه همزمان با امضاي يک طرح دفاعي و تبديل آن به قانون منتشر شد اعلام کرد برخي از مفاد اين طرح از جمله بخش مربوط به تحريمهاي بانک مرکزي ايران با اقتداري که قانون اساسي در مديريت روابط خارجي در اختيار من قرار داده است تناقض دارد.

رئيس جمهور دموکرات آمريکا در بيانيه خود اعلام کرد در صورتي که هر گونه اجراي اين مفاد با اقتدار وي که در قانون اساسي بدان اقرار شده است تناقض داشته باشد، با اين مفاد به صورت غير الزام آور برخورد خواهد کرد.

سناتور "مارک کرک" که از تهيه کنندگان طرح تحريمهاي جديد عليه ايران شمرده مي شود روز سه شنبه اعلام کرد در صورتي که اوباما تحريمهاي جديد را به اجرا نگذارد تمام سناي آمريکا را به چالش خواهد کشيد، زيرا سناتورها پيش از آنکه مفاد تحريمهاي ايران به طرح دفاعي الحاق شود به صورت متفق القول آن را به تصويب رساندند.

سخنگوي کرک در اين باره گفت: بدين ترتيب بيانيه رئيس جمهور در اين باره که بخشهايي از اين قانون را ناديده خواهد گرفت ممکن است با مخالفت گسترده در کنگره روبرو شود.

بر اساس تحريمهاي جديد، موسسات مالي خارجي که با بانک مرکزي ايران مبادله دارند هدف مجازات قرار خواهند گرفت. مبادلات مالي از طريق اين موسسات، مهمترين مسير کسب درآمدهاي نفتي توسط ايران است.

زماني که کنگره آمريکا مشغول بررسي تحريم بانک مرکزي ايران بود، دستياران اوباما اعلام کردند تهديد متحدان آمريکا راه حل مناسبي براي جلب همکاري عليه ايران نيست.

اوباما طرح مذکور را هفته گذشته امضا کرد. پس از اين اقدام اوباما، مقامات ارشد آمريکا اعلام کردند واشنگتن با شرکاي خارجي خود وارد مذاکره شده است تا اطمينان حاصل کند اعمال اين تحريمها هيچ آسيبي به بازارهاي جهاني انرژي وارد نخواهد کرد.

ايران روز سه شنبه تهديد کرد در صورتي که نيروي دريايي آمريکا ناو هواپيمابر خود را به خليج فارس انتقال دهد، به اين موضوع واکنش نشان خواهد داد./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار